Jopa junat ovat osasyyllisiä Ruotsin karmeaan metsäpalojen sumaan
Ruotsissa käydään kovaa jälkipyykkiä siitä, mitkä syyt aiheuttivat tulipaloja ja miten vastaavia onnettomuuksia voitaisiin välttää.
Ruotsissa puidaan junaliikenteen osuutta metsäpaloihin. Arkistokuva on tavaraliikenteestä Suomessa. Kuva: Jyrki Johannes TervoRuotsin metsäpalokesä on ollut katastrofaalinen, ja turvallisuudesta vastaava viranomainen MSB on koonnut yhteenvedon siitä, mitä kaikkea kesän kuivan jakson aikana tapahtui.
Viranomaisten kritiikin kohteeksi on joutunut muun muassa junaliikenne. Atl-lehden mukaan junat ovat kesän aikana aiheuttaneet noin sata maastopaloa.
"Ne eivät voi ajella ympäriinsä ja levittää tulta samanaikaisesti kun on grillauskielto voimassa", totesi MSB:n paloinsinööri Leif Sandahl SVT:llä.
Kiskoilta voi lentää kipinöitä muun muassa silloin, kun juna jarruttaa. Raiteiden vieressä syttyvät palot ovat usein vaikeasti sammutettavissa, koska palomiesten on vaikea päästä radanvarsipaikoille metsän keskelle.
Värmlannissa on jo tehty rikosilmoitus poliisille Green Cargo -yhtiön raidekuljetuksesta syttyneestä tulipalosta. Yhtiön mukaan ei ole näyttöä siitä, että palo olisi syttynyt heidän junansa aiheuttamana.
"Ei kaikkea junaliikennettä voi pysäyttää vain sen vuoksi, että on kuiva kesä", kommentoi yhtiön tiedottaja Anders Vestberg SVT:lle.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
