Rahtikustannuksissa nousua jopa 200 prosenttia – Punaisenmeren tilanne vaikuttaa ruotsalaisen metsäteollisuuden vientiin
Kolmasosa Suezin kanavan läpi kulkevasta ruotsalaisesta rahdista on metsäteollisuuden tuotteita.
Suezin kanava on merkittävä ruotsalaisten vientituotteiden läpikulkukanava. Kuvassa rahtialus Oulunsalossa. Kuva: Jaana KankaanpääRuotsin sahateollisuutta edustava Svenskt Trä arvioi toimialansa olevan Ruotsin suurin yksittäinen Suezin kanavan kautta kulkevan konttirahtiliikenteen ostaja. Huthikapinallisten tekemien hyökkäysten johdosta alueen epävakaa tilanne on nostanut rahtikustannuksia yllättäen jopa 100–200 prosenttia.
Skogsindustriernan markkina-analyytikko Christian Nielsen arvioi, että tilanne voi olla pitkäkestoinen ja tarkoittaa kustannusten nousua.
Eniten Nielsen näkee tilanteen lisäävän epävarmuutta sekä metsäteollisuudelle, että sen asiakkaille. Syksyllä alkanut laivojen ja konttien ylitarjonta on mahdollistanut poikkeuksellisen matalat toimitushinnat Euroopasta Aasiaan, joka osaltaan vähentää mahdollisia riskejä lähitulevaisuudessa ja rauhoittaa tilannetta jonkin verran.
Svenskt Trä kertoo useiden edustamiensa toimijoiden onnistuneen sopimaan asiakkaidensa kanssa kasvaneiden rahtikustannusten jakamisesta. Sahatavaralle ei ole vaihtoehtoisia tuottajia, kun taas sellutuotteissa kilpailu globaaleiden toimijoiden kesken on huomattavasti suurempaa.
Tilanne ei tarkoita sitä, että ruotsalaiset sellun tuottajat kärsisivät enemmän kuin sahatavaran tuottajat. Sellu- ja paperipuolella kilpailutilanne on kiristynyt, mutta toimitushäiriöt vaikuttavat myös aasialaisen paperin tuontiin Eurooppaan.
Tämä tilanne saattaa siis pikemminkin lisätä paperin kysyntää Euroopassa, joskaan Nielsen ei usko tilanteen nostavan tuotteiden hintaa Ruotsissa vaan arvioi sen vaikuttavan pääasiassa asiakkaisiin Aasiassa.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat





