Alempi tieverkkouhkaa pettää
Alemman tieverkoston kunto on muuttunut puuhuollon pullonkaulaksi. Puut saadaan kelirikon aikanakin kohtuullisesti tienvarteen, mutta metsätiet eivät kestä puiden kuljettamista tehtaille.
Metsästä ajetaan sellu- ja paperitehtaille, sahoille, voima- ja lämpölaitoksille sekä biojalostamoille noin 4 000 autokuormaa puuta päivässä eli yli miljoona kuormaa vuodessa.
Puukuormat lähtevät rekan kyydissä metsäteiden varsilta, kulkevat maaseudun muille yksityisteille ja loppumatka ajetaan valtion väylillä.
”Tieverkon toimivuus on ratkaisevan tärkeää metsä- ja energiateollisuuden kotimaisen puuraaka-aineen hankinnan kilpailukyvylle”, toteaa toimitusjohtaja Heikki Pajuoja Metsätehosta.
Yksityisteiden ja valtion pienempien teiden eli alemman tieverkon rapistuminen on metsäalan erityinen huolenaihe. Tieverkon kunto joutuu erityiselle koetukselle jatkossa, sillä teollisuuspuun käyttö on alan investointien seurauksena lisääntymässä jopa 10 miljoonaa kuutiometriä vuodessa.
Samaan aikaan myös puun energiakäyttö kasvaa yhtenä osana voimistuvaa biotaloutta.
Metsäala pyrkii omilla toimillaan ratkomaan tieverkon heikentymisestä aiheutuvia ongelmia. Esimerkiksi kuljetusten optimoinnilla, varastoterminaaleilla, uudella autokalustolla ja yhteistyöllä kunnossapitotoimien kohdentamisessa voidaan haittoja lieventää.
Pajuojan mukaan metsäalan omat voimat eivät riitä alati pahenevan tiestöongelman ratkaisemiseen.
”Tieverkon kunnossapitoon tarvitaan merkittävää ja pitkäjänteistä lisärahoitusta. Muuten biotalouden keskeisen elementin eli toimivan puuhuollon perusta murenee.”
Metsäteho, Metsätalouden kehittämiskeskus Tapio ja Metsänparannussäätiö pohtivat tieverkoston kuntoa Helsingissä järjestetyssä seminaarissa perjantaina.
MT
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
