Ruotsin metsäteillä kokeillaan 90 tonnin jättirekkoja
Pohjois-Ruotsin sijoittuva kokeilu kestää kolme vuotta.
Suomen suurimpiin kuulunut HCT-yhdistelmä ajoi puutavaraa Inarin ja Rovaniemen välillä 2015–2019. Kuva: Timo Lindholm 0405033018Ruotsin valtion metsistä vastaava Sveaskog aloittaa kokeilun erikoispitkillä puutavara-autoilla, joiden kokonaispaino on 90 tonnia.
30 metriä pitkien ja 65 tonnin kuormaa kuljettavien puutavarayhdistelmien käyttö on sallittu alkuun poikkeusluvalla Norbottenin läänissä Pohjois-Ruotsissa. Asiasta kertoo ruotsalainen Skogsaktuellt-lehti.
Tähän saakka autojen suurin sallittu kokonaismassa Ruotsissa on ollut 74 tonnia. Poikkeuksen ovat tehneet muutamat ennalta määrätyllä reitillä sukkuloineet malmirekat, joille on sallittu 90 tonnin kokonaispaino. Nyt alkavassa kokeilussa puutavararekkojen kokonaispaino nousee samaan kuin malmirekoilla.
Yhdistelmien pyöräparien määrä on 12, minkä ansiosta akselikohtaiset painot pysyvät Sveaskogin mukaan samoissa lukemissa kuin nykyisin käytettävän kaluston kanssa. Yhdistelmän kyytiin mahtuu neljä tukkinippua.
Tähän saakka autojen suurin sallittu kokonaismassa Ruotsissa on ollut 74 tonnia.
Kokeilun tarkoituksena on vähentää puun kaukokuljetusten päästöjä, jotka Sveaskogin mukaan ovat merkittävä osa puun logistiikkaketjua.
Kokeilussa käytettävät autot toimittaa Volvo. Yhdistelmistä toinen ajaa rahtia Piteån satamaan, ja toinen kuljettaa puuta metsästä tehtaalle.
Myös Suomessa on haettu kokemuksia niin sanottujen HCT-rekkojen hyödyistä. HCT-yhdistelmä tarkoittaa sallittua pidempää tai raskaampaa tieliikenteessä käytettävää yhdistelmää joita ei kuitenkaan pidetä erikoiskuljetuksina.
Raskaimmasta päästä HCT- yhdistelmiä oli Inarin ja Rovaniemen rautatieterminaalin välillä 2015–2019 liikennöinyt yhdistelmä, jolla operoi 104 tonnin kokonaismassalla.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat






