84-tonnista puutavara-autoa kokeillaan tositoimissa
Pikkujätti eli 84-tonninen puutavara-auto sai kokeiluluvan Metsähallituksen puukuljetuksiin.Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt P&A Trans Oy:lle kokeiluluvan Lappiin suuren hyötykuorman rekkojen käyttökokeiluun.
"Uskomme, että 84 tonnin Pikkujätissä on aineksia tulevaisuuden puuauton yleismalliksi", kertoo kehittämisasiantuntija Ari Siekkinen Metsähallituksesta.
Aiemmin Trafi on myöntänyt poikkeusluvat puutavaran kuljetuksiin 84-, 94- ja 104-tonnisille pitkille yhdistelmille. Kokeiluluvan saanut Pikkujätti on aiemmin luvan saaneita yhdistelmiä lyhyempi, 25 metriä.
Pikkujätti noutaa puutavaran metsäautotieltä ilman erillisiä siirtokuljetuksia. Ajoneuvon potentiaalinen käyttöalue on näin ollen huomattavasti laajempi kuin pitkien yhdistelmien.
Kysymykseksi jää, soveltuuko ratkaisu laajempaan tieliikennekäyttöön. Metsähallituksen kokeilussa selvitetään, voidaanko kyseisillä ajoneuvoyhdistelmillä hoitaa puutavaran kuljetukset yhä tehokkaammin ja samalla säästää ympäristöä, kustannuksia ja energiaa. Käyttökokeilussa Pikkujättiä vertaillaan sekä 76 tonnin yhdistelmiin että 104-tonniseen Jättiin.
Kokeilulupa on voimassa vuoden 2018 loppuun. Käyttökokeilun taustaorganisaatioina ovat QTeam Systems Oy ja Metsähallitus.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat



