Lokomo 909 toi 1970-luvulla markkinoille kotimaisen kevyemmän harvennuskuormatraktorin – malli oli yksi aikansa ketterimmistä koneista
Kun saavuttiin 70-luvulle, maataloustraktoreihin perustuneet telatraktorit alkoivat olla ergonomialtaan puutteellisia. Tällöin markkinoille saapuivat kevyemmän kokoluokan runko-ohjatut kuormatraktorit, kuten Lokomo 909.
70-luvulla harvennushakkuiden lisääntyminen loi tarpeen ketterälle ja pienikokoiselle kuormatraktorille. Lokomo vastasi tähän haasteeseen mallilla 909. Kuva: Tommi HakalaLokomon kuormaakantavien metsäkoneiden malliston avasi Lokomo Telilokkeri, ja 1970-luvun alkupuolella mallistossa oli sen seuraajamalli järeä 925. Samaan aikaan metsävarusteltujen teollisuus- ja maataloustraktoreiden tilalle kaivattiin vastaavaa, mutta kevyempää versiota lisääntyville harvennushakkuille. Lokomolla seurattiin muiden valmistajien ratkaisua eli käytettiin peruskoneena teollisuustraktoria. Näin syntyi klassinen punainen 909-malli.
MF -teollisuustraktorista saatiin etupään sydän paketoituna kantavan kotelorungon sisään. MF 185 -maataloustraktoristakin tuttu Perkins 2.484 -moottori ja powershift-suunnanvaihto loivat mekaanisen perusvaihteiston kanssa joustavasti toimivan kokonaisuuden. Peruskoneen voimanulosotosta saatiin laajakulmanivelkardaanin kautta voimaa Lokomon omaa tuotantoa olleelle perävaunun hammasratasvälitteiselle keinutelille.
Telien valmistus oli Lokomolle jo tiekarhujen valmistuksen myötä tuttua työtä. Takatasauspyörästöstä voima pyörille välittävät tiekarhuissa koetellut reilunkokoiset hammasrattaat.
909-mallin suunnittelussa ohjaamo on ollut tärkeässä osassa. Se olikin aikoinaan kova vastaus muille valmistajille. Varustukseen kuului täydelliset kaksoishallintalaitteet, ja kuormaajan käyttöventtiili oli kuusivipuinen.
909:n alle 8 metrin pituus ja 2,5 metrin leveys teki siitä yhden aikansa ketterimmistä koneista. Keskinivel on onnistuneessa kohdassa, perävaunu ei oikonut kovin paljoa.
Koneen ongelmaksi nousi rengastus. Etenkin takavaunussa käytetyillä 14x24-renkailla kone eteni lumisessa maastossa hyvin – pehmeissä maastoissa kantavuus kuitenkin loppui. Viimeisimmissä vuosimalleissa olikin leveämpi rengastus saatavilla lisävarusteena.
Koneviestin alkuperäisessä jutussa mainittu alkuperäiskuntoinen vuoden 1974 Lokomo 909 on kurulaisen Ari Hanhisuon metsätilakäytössä. Kommentteja erittäin tutusta työkalusta on kertoillut ruovesiläinen Matti Tervanen, jolla on ollut vielä 2000-luvulla 909-metsätraktori aktiivisessa käytössä.
Lue Koneviestin nettisivuilta Ari Hanhisuon ja Matti Tervasen kommentit Lokomo 909 -kuormatraktorista:
Sinua saattaa kiinnostaa myös muut Kannokon Klassikot -artikkelit:
Valmet 870 CK -kuormatraktori oli muotovalio – nosturi oli sijoitettu ohjaamon katolle (Tilaajalle)
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat



