Isot puurekat säästävät energiaa
Suurempiin puurekkoihin siirtyminen vähentää päästöjä ja säästää energia. Samalla ajoneuvoyhdistelmien kokonaispainojen korotuksesta parantaa merkittävästi autokuljetuksen kustannustehokkuutta.
”Pienempi automäärä edistää liikenneturvallisuutta ja samalla kuljetusten energian käytön tehostuminen vähentää päästöjä”, sanoo kehittämisasiantuntija Ari Siekkinen Metsähallituksesta.
”Tehokkain yksittäinen keino autokuljetuksen kehittämistyössä on kuorman koon kasvattaminen. Kustannustehokkaat kuljetukset puolestaan laajentavat kannattavan puunhankinnan toimintasädettä ja luovat siten työpaikkoja syrjäseuduille.”
Suunnitellun mukaisen 76 tonnin ajoneuvoyhdistelmän hyötykuorma on noin kolmanneksen suurempi kuin nykyisen 60 tonnin yhdistelmän. Polttoainetta sillä kuluu noin 10 prosenttia vähemmän kuljetettua tonnia kohden.
Siekkisen mukaan hyötykuormaltaan suurempien yhdistelmien käyttö ei lisää tierasitusta, sillä ajoneuvon paino jakaantuu seitsemän akselin sijaan yhdeksälle akselille, jotka ovat lisäksi varustettu paripyörin.
Metsähallituksen sopimusurakoitsijat ovat hankkineet tai hankkimassa uuden asetuksen mukaisia ajoneuvoyhdistelmiä, joilla ajetaan jo nyt nykyisten painorajoitusten puitteissa. Metsähallituksen kuljetukset perustuvat pitkäaikaisiin 3–5 vuoden kuljetussopimuksiin, joista osa tulee vuosittain uusittaviksi.
”Epäselvässä tilanteessa kuljetusten pitkäaikainen hankinta on erittäin ongelmallista sekä kuljetuksen antajan että kuljetuspalveluja tarjoavan kuljetusyrityksen kannalta. Tämän vuoksi päätösten sisältö ja voimaantulon aikataulu tulisi vahvistaa mahdollisimman nopeasti”, vaatii Siekkinen.
MT
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
