Tuhka päällystää metsäautotien edullisesti
Ympäristöluvan saanti tuhkarakentamiseen vie yksityistiellä kuitenkin aikaa ja rahaa.
Kantavuusmittauslaitteilla kartoitetaan tiestön rakenteen taipumatietoa metsäautoteillä. Tietyömies Juha-Matti Vainio (vas.) ja metsänparannusasiantuntija Ilppo Greis arvioivat tuhkatietä Keuruun Häkkisessä.KEURUU (MT)
Puun tuhkan käyttöä kokeillaan yksityisten metsäteiden rakennusmateriaalina, kun alemman tieverkon korjausvelka on kasvanut Suomessa vuosi vuodelta. Karstulassa on kokeiltu tuhkatien rakentamista biotalouden asiantuntijajärjestön Tapion projektissa.
”Tuhka on käytännössä puoli-ilmainen rakennusaine, jota käyttämällä säästetään kivimassaa. Samalla päästään eroon siitä tuhkasta, josta lämpölaitokset joutuisivat maksamaan”, Tapion metsäparannusasiantuntija Ilppo Greis sanoo.
”Puun tuhkaa on sekoitettu eri suhteissa kalliomurskeeseen. Sen jälkeen rakennetun tien kantavuus on mitattu. Lisäksi on kairattu maan alta, pintavedestä ja pohjavedestä näytteitä, joilla mitataan valumia.”
Greisin mukaan tuhkamursketeiden kantokyky on hyvä eikä tuhkateiltä ole havaittu raskasmetallien valumia.
Asiaa esiteltiin Tapion metsätiepäivässä Keuruulla viime torstaina.
Ympäristölupa vaaditaan yksityisteihin
Tuhkateitä on rakennettu julkisina tiehankkeina jo vuosien ajan. Yksityisteillä tuhkatien rakentajilla on riesanaan hidas ympäristöbyrokratia, joka on myös ylimääräinen kuluerä.
”Tuhka-murskepinnoitus tai tuhkakerros ovat uusia avauksia alemman tieverkon ja metsäteiden kunnossapidossa. Tuhka tulee keskimäärin huomattavasti halvemmaksi kuin kivimassan käyttö”, Greis puntaroi.
Ympäristölupien saanti on kuitenkin ollut hitaissa kantimissa.
Valtion ja kuntien julkinen tienrakentaminen voidaan hoitaa ilmoitusmenettelyllä, mutta yksityisteiltä vaaditaan ympäristölupa. ”Olisi toivottavaa, että myös yksityisteissä voitaisiin edetä ilmoitusmenettelyllä.”
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat


