Yhä useammassa elintarvikkeessa on jotain vialla – kaupan on kannettava vastuunsa myymistään tuotteista
Poistetuista elintarvikkeista ja niihin käytetyistä kontaktimateriaaleista 43 prosenttia tuli EU:n ulkopuolelta, 39 prosenttia toisesta EU-maasta ja 18 prosenttia Suomesta.
Elintarvikehyllyllä kannattaa valita kotimainen tuote, jos haluaa varmistua turvallisuudesta. Kuva: Sanne KatainenSuomessa myytävien elintarvikkeiden takaisinvetojen kokonaismäärä kääntyi uudelleen nousuun vuonna 2024. Takaisinvedoksi laskettuja tapauksia oli Ruokaviraston pitämän tilaston mukaan elintarvikkeissa 305, mikä on 55 tapausta edellisvuotta enemmän.
Eniten poistoja hyllyistä aiheutui mikrobiologisista virheistä, kuten salmonellasta ja listeriasta. Torjunta-ainejäämien vuoksi tehtiin yhteensä 38 hedelmiä ja vihanneksia koskevaa takaisinvetoa.
Tuotteita vedetään pois myynnistä myös kiellettyjen lisäaineiden tai vierasesineiden takia.
Nämä kaikki voivat pahimmillaan johtaa syöjän sairastumiseen tai jopa kuolemaan. Huolestuttavinta on, että kaupoilla ei ole tietoa, kuinka paljon takaisinvedettyjä tuotteita todella palautetaan kauppoihin (MT 14.7.).
Poistetuista elintarvikkeista ja niihin käytetyistä kontaktimateriaaleista 43 prosenttia tuli EU:n ulkopuolelta, 39 prosenttia toisesta EU-maasta ja 18 prosenttia Suomesta.
Luvut on hyvä suhteuttaa siihen, että kaikesta kulutetusta ruuasta 70 prosenttia on kotimaista.
Luvuissa ei ole sinänsä mitään yllättävää, koska ruuan tuotantotapoja koskevat vaatimukset vaihtelevat maailmalla hurjasti. Silti tuotteita myydään samassa hyllyssä.
Ongelma jatkuu niin kauan kun meille saa tuoda ruokaa, jonka tuottaminen Suomessa olisi laitonta”
Takaisinvedot ovat merkki siitä että valvonta toimii, ja haitalliset tuotteet saadaan pois myynnistä. Toisaalta on mahdollista, että havaitut tapaukset edustavat vain jäävuoren huippua.
Ongelma jatkuu niin kauan, kun meille saa tuoda ruokaa, jonka tuottaminen Suomessa olisi laitonta. Kauppapolitiikkaa ei saa tehdä ihmisten terveyden ja turvallisuuden kustannuksella.
Muitakin keinoja kuluttajien turvallisuuden parantamiseen on. Vastuu on ensi sijassa kaupalla. Korkeamman riskin tuoteryhmät olisi mahdollista sijoittaa omiin hyllyihinsä, tai korvata eurooppalaisilla tai kotimaisilla tuotteilla.
Kun takaisinvetoja tulee, kauppojen pitäisi tiedottaa asiakkaitaan aktiivisesti ja tehdä tuotteiden palautus mahdollisimman helpoksi.
Viime kädessä valinta on kuluttajalla. Kotimainen tuote on tutkitusti turvallinen valinta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat










