Mittaripakko ei tuo takseja takaisin maaseudulle – päivystyskorvauksiin tarvitaan valtakunnallinen ratkaisu
Taksilain uudistuksessa ei ole puututtu lainkaan maaseudun taksien saatavuuteen.
Taksialan tilanteesta on puhuttu taukoamatta sen jälkeen, kun Sipilän hallitus päätti vapauttaa alan kilpailulle vuonna 2018. Kuva: Timo FilpusTaksilain uudistuksen käsittelyn on määrä jatkua lomien jälkeen. Hallitus on edelleen erimielinen keväällä lausunnoille lähteneestä esityksestä. Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen (ps.) mukaan keskusteluja käydään muun muassa taksamittareiden ja värillisten rekisterikilpien pakollisuudesta.
Perussuomalaiset kannattavat kumpaakin. Hallituskumppani kokoomuksessa vaatimuksia pidetään ongelmallisina puhelinsovelluksella toimiville kyytipalveluille. Uusi laki toisi myös lisää pakollista koulutusta taksinkuljettajille.
Taksialan tilanteesta on puhuttu taukoamatta sen jälkeen, kun Sipilän hallitus päätti vapauttaa alan kilpailulle vuonna 2018. Vapaan kilpailun nimeen vannovaa uudistusta ajoi härkäpäisesti silloinen liikenneministeri Anne Berner (kesk.).
Seuraava hallitus kiristi hieman taksitoiminnan vaatimuksia ja nyt on menossa uusi tiukennus. Kilpailun vapauttaminen ei tuonut alalle kaivattua hintojen laskua, vaan päinvastoin hintataso on noussut. Taksikyytien turvattomuudesta on myös ollut paljon keskustelua.
Päivystysvelvoitteen poiston tiedettiin heikentävän maaseudun taksipalveluja. Niin on myös käynyt. Taksilain uudistuksessa ei kuitenkaan ole puututtu lainkaan tähän ongelmaan.
Taksien yö- ja viikonloppupäivystys ei ole nykymallissa kannattavaa pienillä, eikä vähän isommillakaan paikkakunnilla. Jotkut kunnat ovat ottaneet mallia Forssasta, ja maksavat takseille pientä yöpäivystyskorvausta.
Suhteellisen pienellä julkisella tuella taksin saa tarvittaessa yöaikaankin alle. Jopa tiukasta linjastaan tunnettu Kuluttaja- ja kilpailuvirasto hyväksyy päivystysvuorojen sopimisen yrittäjien kesken, kun tarjontaa on vähän.
Virasto tosin suosii tässäkin virallista kilpailutusta (MT 16.7.). Se on byrokraattinen ja kallis tapa toimia, jos kunnassa ei ole kuin pari taksiyrittäjää.
Vapaa kilpailu on kaunis ajatus, mutta läheskään aina se ei toimi.”
Taksilain uudistamisen yhteydessä olisi järkevää pohtia myös valtakunnallisen päivystyskorvausjärjestelmän käyttöönottoa. Se selkiyttäisi tilannetta ja mahdollistaisi tasa-arvoisen taksipalvelun saatavuuden eri puolilla maata. Rahallisesti kyse ei ole isosta asiasta.
Arjen sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta sillä olisi kuitenkin iso merkitys. Jos valtakunnalliseen ratkaisuun ei löydy poliittista tahtoa, pitää kuntapäättäjien olla hereillä ja hoitaa asia kuntoon oman kunnan kohdalla.
Taksiliikenteen vapauttaminen on yksi monista viime vuosien liberaaleista uudistuksista. Nykyinen hallitus lähetti heinäkuun alussa lausunnoille esityksen, joka vapauttaisi osan lääkkeistä markettimyyntiin.
Yhdessä muiden esitettyjen toimien kanssa se johtaisi Apteekkariliiton mukaan apteekkiverkoston supistumiseen. Se on edunvalvojan näkemys, mutta ei varmasti aivan tuulesta temmattu. Apteekkien kohdalla on joka tapauksessa paikallaan katsoa tarkasti, etteivät taksilain virheet toistu.
Vapaa kilpailu on kaunis ajatus, mutta läheskään aina se ei toimi. Erityisen huonosti se toimii alueilla, joilla kilpailua on luonnollisesti vähän. Kun kilpailu on kerran avattu, on hyvin vaikeaa palata vanhaan malliin, vaikka siihen olisi perusteita.
On syytä toivoa, että taksiala saadaan tämänkertaisella uudistuksella sellaiseen malliin, ettei siitä tarvitse puhua seuraavaa kymmentä vuotta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








