Ministeri Ranne: Taksiuudistus edennee lomien jälkeen – vääntöä taksamittareista ja kilvistä
Taksiuudistus eteni lausuntokierrokselle riitaisana.
Ministerin mukaan keskustelua käydään edelleen muun muassa taksamittareiden ja värillisten rekisterikilpien pakollisuudesta.Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) kertoo, että hallitus ei ole vielä löytänyt yhteistä säveltä taksilain uudistuksessa.
”Paljon on neuvoteltavaa vielä, ennen kuin se saadaan lopullisesti eteenpäin. Kyllä se lomien jälkeen saadaan eteenpäin”, Ranne sanoo STT:lle.
Ministerin mukaan keskustelua käydään edelleen muun muassa taksamittareiden ja värillisten rekisterikilpien pakollisuudesta.
Riitaisana lausuntokierrokselle lähtenyt esitys on jakanut hallitusta. STT:n tietojen mukaan värillisiä kilpiä ja taksamittareita kannattavat erityisesti perussuomalaiset, kun taas kokoomus näkee niiden mahdollisesti aiheuttavan ongelmia esimerkiksi sovellustakseille.
Lausuntokierroksella esimerkiksi Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV arvosteli taksamittarien pakollisuutta. KKV:n mukaan mittaripakko heikentäisi alan kilpailua samalla kun sen hyödyt kuluttajille jäävät vähäisiksi.
Mittarin hankkimista on pidetty merkittävänä kustannuksena, minkä lisäksi se saattaisi estää ajamasta kyytejä eri yhtiöille. Kriitikoiden mukaan mittaripakko ja taksien omat kilvet voisivat johtaa saatavuusongelmiin erityisesti kysyntäpiikkien aikana.
”Meillä on Ruotsista hyvä esimerkki siitä, että sovellustakseilla kaikilla systeemeillä on pakolliset taksamittarit ja värilliset kilvet.”
Esitetyt muutokset ovat närästäneet erityisesti sovellustaksiyrityksiä, kuten Boltia ja Uberia. Taksamittari ei ole tällä hetkellä pakollinen, jos taksi käyttää vain kiinteää hinnoittelua.
Ranteen mukaan sovellustaksien etukäteen sovitut hinnat voidaan toteuttaa myös taksamittarin kanssa.
”Meillä on Ruotsista hyvä esimerkki siitä, että sovellustakseilla kaikilla systeemeillä on pakolliset taksamittarit ja värilliset kilvet”, Ranne sanoo.
Hänen mielestään muutos olisi tärkeä harmaan talouden ja veronkierron valvonnan kannalta.
”Jokainen euro, joka pystytään saamaan vilunkipelistä pois valtion kassaan, on tärkeä.”
Kiinteä hinta voidaan sopia esimerkiksi sovelluksessa tai suullisesti taksitolpalla. Taksamittaripakko ei merkitsisi kiinteistä hinnoista luopumista, mutta mittari keräisi tiedot kyydeistä.
Muun muassa Taksiliiton mukaan värillinen rekisterikilpi auttaisi huomattavasti asiakkaita valitsemaan lain edellytykset täyttävän taksin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



