Maaseudun taksipula on vaikeutumassa – kuka kuljettaa yksinäisen vanhuksen lääkäriin, jos ambulanssi ei ota kyytiin?
Maaseudulla voi olla vaikeaa saada taksia. Kaikkein hankalinta se on arkiöisin.
Taksiyrittäjä Reijo Volasta huolestuttaa ympärivuorokautisen taksipalvelun päättyminen maalla. LEHTIKUVA / Lauri Heino .Taksiyrittäjät hakeutuvat alueille, joilla liiketoiminta on kannattavinta – eli kasvukeskuksiin. Yrittäjät myös ikääntyvät, eikä uusia kuljettajia saada riittävästi etenkään syrjäseuduille.
”Maaseutu tyhjenee ja kyydit vähenevät. Enää ei myöskään ole sääntelyä, joka määritteli taksien toimialueet. Autoilijoista on tullut yrittäjiä, joiden on laskettava, missä kannattaa ajaa ja milloin kannattaa valvoa. Nyt ollaan murroksessa ja etsitään hyviä tapoja hoitaa kuljetuksia tasapuolisesti”, kuvaa Taksiliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson.
Suomessa on hänen mukaansa jo kuntia, joissa ei ole kirjoilla yhtään kokonaista taksiautoa tuhatta asukasta kohden. Maakunnista Etelä-Karjalassa on vain 1,9 taksia tuhatta asukasta kohden. Pohjanmaalla vastaava luku on 2, Kymenlaaksossa 2,3 ja Etelä-Savossa 2,5.
Eniten takseja on pääkaupunkiseudulla. Myös Lapin tilanne on hyvä turismin vuoksi: Lapissa takseja on tuhatta asukasta kohden lähes viisi.
”Enää ei ole pakko lähteä, vaikka kutsu tulee, mutta keikka ei kannata. Se on vapauden toinen puoli.”
Taksiyrittäjät keskittyvät nykyään kaupunkeihin, ja maalla toiminta nojaa osaltaan yhteiskunnan ostamiin kyyteihin. Näitä ovat Kela-taksikuljetukset ja ohjattu joukkoliikenne: kunta ostaa esimerkiksi asiointikyytejä keskustaan.
Mickelssonin mukaan Kela-kyydeissä on kannattavuusongelmia, ja niitä ajaa vain osa yrittäjistä. Ne eivät kiinnosta nopeita voittoja haluavia yrittäjiä tai Uberin ja Boltin kaltaisia alustatalouden toimijoita.
Kela-kyyteihin haetaan autoja kaukaakin, joten taksin saaminen voi kestää kauan.
”Enää ei ole pakko lähteä, vaikka kutsu tulee, mutta keikka ei kannata. Se on vapauden toinen puoli”, Mickelsson toteaa.
Hänestä maaseudun taksipula ratkeaa vain miettimällä, miten yrittäjyydestä saadaan kannattavaa.
”Aikaisemmin lakiin ja lupaehtoihin liittyi päivystysvelvollisuus.”
Maalla taksin saaminen voi olla jo mahdotonta arkiyönä, jos ennakkotilausta ei ole.
”Aikaisemmin tämä ei ollut ongelma, kun lakiin ja lupaehtoihin liittyi päivystysvelvollisuus. Paikallisyhdistys teki ajovuorolistoja, ja määrättiin tietty auto päivystämään tiettynä aikana. Kun laki uudistettiin, velvollisuus poistui”, kertoo taksiyrittäjä Reijo Volanen Mäntyharjulta.
Hän ottaisi päivystykset takaisin, mutta ei usko, että moni muu tähän enää suostuisi. Arkiyövuorojen ajaminen ei ole Mäntyharjullakaan kannattavaa, vaikka kyseessä on kesäisin vilkas mökkikunta. Hiljaisten aikojen päivystys on muutaman taksiyrittäjän varassa. Nyt meneillään on puolivuotinen kokeilu taksien päivystyslisästä.
”Lähdimme kollegan kanssa ajamaan asiaa ja kysyimme, haluaako Mäntyharju säilyttää taksipalvelun ympärivuorokautisena. Haimme päivystyslisää, jotta saisimme lisää osallistujia hiljaisten aikojen päivystykseen. Siinä emme onnistuneet”, Volanen kertoo.
Kesällä selviää, haluaako kunta jatkaa kokeilua. Volanen on kuitenkin itse jo eläkeiässä, ja hänen on tarkoitus lopettaa liikennöinti.
Volasta huolestuttaa ympärivuorokautisen taksipalvelun päättyminen maalla. Kuka kuljettaa lapsiperheen kotiinsa, jos auto hajoaa pakkaseen? Tai yksinäisen vanhuksen lääkäriin, jos ambulanssi ei ota kyytiin eikä taksia ole tarjolla?
Volanen on toiminut taksiyrittäjänä 1980-luvulta asti.
”Jos katson koko taksiuraani, minua on ruokkinut jaksamaan se, että nuorimmat asiakkaani ovat päiväkodista ja esikoulusta, vanhimmat hoitolaitoksista. Tässä työssä ei ole samanlaisia päiviä”, hän summaa.
Uudessa laissa taksiliikenneluvan ehtoja tiukennetaan ja koulutusta sekä kokeiden valvontaa tehostetaan.
Taksialan kilpailu vapautettiin vuonna 2018 yhdessä yössä. Alalla olisi Taksiliiton toimitusjohtaja Mickelssonin mukaan toivottu mieluummin porrastettuja muutoksia.
Äkillisestä kilpailun vapauttamisesta seurasi ongelmia, joita hallitus koettaa nyt ratkoa kiristämällä sääntelyä uudelleen. Uusi taksilaki lähti reilu viikko sitten lausuntokierrokselle, ja syksyksi kaavaillaan lain käsittelyä eduskunnassa.
Lakiluonnos sisältää hallituksessa kiistaa aiheuttaneet vaatimukset, joiden mukaan kaikilla takseilla tulisi olla värilliset rekisterikilvet ja pakollisena taksamittarit. Hallituksessa ei kuitenkaan ole näistä asioista yksimielistä poliittista sopua, vaan hallituspuolueiden on tarkoitus keskustella esityksestä uudelleen lausuntokierroksen jälkeen.
Uudistuksen tarkoituksena on parantaa kuljettajien ammattitaitoa, tehostaa valvontaa ja ehkäistä väärinkäytöksiä. Uudessa laissa taksiliikenneluvan ehtoja tiukennetaan ja koulutusta sekä kokeiden valvontaa tehostetaan. Esimerkiksi uusille kuljettajille tulisi pakolliseksi 21 tunnin koulutus. Jo alalla toimiville tulisi ajoluvan uusimisen yhteydessä seitsemän tunnin täydennyskoulutus. Tietyistä rikoksista tulisi este ajoluvan saamiselle.
Maaseudun taksiajojen turvaamiseen ei ole toistaiseksi tiedossa lainsäädännöllistä ratkaisua. Kilpailuviranomaisen kanta on se, että taksipäivystyksistä sopiminen taksien kesken on markkinoiden jakamista ja kiellettyä toimintaa. Taksiliiton mielestä asia vaatisi kuitenkin toisenlaista ratkaisua.
Uudella taksilailla halutaan eroon pimeistä takseista, jotka eivät maksa veroja eivätkä noudata alan sääntöjä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






