Kauppias etsii tuottajaa
”Kauppojen kiinnostus lähiruokaan lisääntyy nopeasti.”Suurten kauppojen kiinnostus lähiruokaan tuntuu lisääntyvän nopeasti. Kauppiaat ovat oivaltaneet, että nimetty tuottaja tai pieni jalostaja ovat kuluttajalle lisäarvo, josta ollaan valmiita myös maksamaan.
Tällä viikolla S-ketjun liikkeet päästivät pientuottajat tuotteineen myymälöihinsä Joensuussa. Tapahtuma avasi Pohjois-Karjalassa vuoden mittaisen lähiruokatapahtumien sarjan.
Ensi viikon Elma-messuilla Helsingissä pääkaupunkiseudun K-kauppiaat puolestaan etsivät kontakteja suoraan viljelijöihin. Menekkiä lähiruualle olisi, mutta kauppiaat eivät tiedä, mistä sitä olisi saatavilla.
Lähiruualle on ominaista, että tuotetut määrät ovat verrattain pieniä. Niistä ei riitä tarjottavaksi suurten ketjujen yhteisiin valikoimiin. Siksi kauppojen hyllyille pääsy on ollut pientuottajille vaikeaa.
Se, että yksittäiset kaupat ovat nyt valmiita ottamaan valikoimiinsa muista ketjun kaupoista poikkeavia tuotteita, on suuri mahdollisuus etenkin puutarha- ja kasvinviljelytiloille sekä pienemmille ruuanjalostajille. Olisi tärkeää, että tuottajat pystyisivät tämän mahdollisuuden myös hyödyntämään.
Espoolaisen K-supermarket Seilorin kauppiaan Heimo Välisen viesti on selvä: ”Me haluamme, että ruokaa tulee tuottajalta suoraan kauppaan ilman välikäsiä. Olemme itsenäisiä kauppiaita ja voimme ottaa sen verran kuin tuottajalla on tarjota.” (MT 2.11.)
Lähiruuan kysynnän kasvu, pienjalostus tai tukkuportaan ohittaminen eivät yksin ratkaise maataloudessa tällä hetkellä vallitsevaa kannattavuusongelmaa. Ne voivat kuitenkin toimia tarvittavana kirittäjänä sekä suurille jalostajille että ruuan tukkukaupalle.
Tuottajien aiempaa parempi näkyvyys ruokakaupassa vahvistaa koko kotimaisen alkutuotannon asemaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

