Politiikka

Korona yskittää Suomen taloutta – Viking Linen Glory myöhästyy Xiamenin telakalla

Virusepidemia tuo toimitusketjuihin katkoja. Aasian markkinoiden kasvun pelätään pysähtyvän koronaviruksen takia.
Viking Line
Viking Line rakennuttaa parhaillaan uutta laivaa Kiinan Xiamenissa. Viking Glory -laivan kölinlasku oli 3. kesäkuuta kiinalaisella Xiamen Shipbuilding Industry -telakalla.

Kiinan Wuhanin maakunnassa ensin tavatut ja sieltä eri maanosiin levinneet koronavirustartunnat heijastuvat jo suomalais­yrityksiin ja -teollisuuteen.

Esimerkiksi komponenttien saatavuudessa ja tuotteiden markkinoille saamisessa on ongelmia, jotka näkyvät yritysten liikevaihdossa.

Matkailuyritykset Lapissa ovat pyrkineet korvaamaan kiinalaismatkaajien poisjääntiä muihin kansallisuuksiin kohdistuneilla kampanjoilla. Business Finlandiin kuuluva ja matkailua edistävä Visit Finland suuntasi uuden kampanjansa saksankieliseen Eurooppaan.

Viking Linen uuden Glory-laivan valmistuminen myöhästyy. Gloryn piti valmistua loppuvuodesta 2020 Kiinan Xiamen Shipbuilding Industry -telakalla ja aloittaa liikennöinti vuoden 2021 alussa.

Telakan työntekijöistä suurin osa istuu kiinalaisen uudenvuoden jälkeen kotipaikkakunnillaan karanteeneissa. Rakennustöissä on Viking Linen paikalla olevan henkilöstön tietojen mukaan vain muutama sata työntekijää.

”Koronavirus myöhästyttää laivan valmistumista. Odotamme sitä kesäkuussa 2021 alkavaan korkeasesonkiin”, arvioi Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer–Svahnström.

Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses arvelee koronaviruksen olevan ”klassinen force majeure -juttu”. Force majeure -esteille yritys ei mahda mitään, ja silloin myöhästymissakot ja -korvaukset ovat neuvottelukysymys.

Xiamen sijaitsee Kiinan rannikolla Taiwania vastapäätä. Xiamenistä on noin tuhat kilometriä Wuhanin maakuntaan, jossa koronavirustartuntoja ensi kerran havaittiin.

Telakalle palaava henkilöstö joutuu 14 päivän karanteeniin töihin palatessaan.

Wuhanin karanteenia on Bloomberg Next Chinan mukaan jo löysätty, ja alueelta pääsee matkustamaan muualle.

Viking Linen risteilyiltä kiinalaiset ryhmät puuttuvat täysin Kiinan matkustuskieltojen vuoksi.

”Kiinalaisia asiakkaita on ollut vajaat satatuhatta vuosittain. Tammi–helmikuussa jo näimme, että matkustaja­volyymit pitää saada jostain muualta”, Boijer-Svahnström kertoo.

Varustamo arvioi viime viikon tulosjulkistuksessaan, että Aasian markkinoiden kasvun pelätään pysähtyvän koronaviruksen takia.

Myös Finnair on leikannut Kiinan-lentojaan, samoin useimmat muut Aasiaan lentävät lentoyhtiöt.

”Ensi kädessä yritämme korvata matkustajia kotimarkkinoiltamme Suomesta ja Ruotsista. Rahtipuolelle koronalla ei ole ollut vaikutusta”, Viking Linen Hanses kertoo MT:lle.

Japanin Jokohaman lahdella risteilyalus Diamond Princess on ollut matkustajineen karanteenissa helmikuun viidennestä päivästä. Useimmat 3 700 matkustajasta ovat jo päässeet laivalta.

Brittiläisen Mail Onlinen mukaan tartunnan oli saanut yli 600 matkustajaa. Kaksi japanilaista laivalta siirrettyä turistia on kuollut.

Diamond Princess palaa risteilemään huhtikuun lopussa, kun laiva on perusteellisesti puhdistettu.

Princess Cruises -varustamo on amerikkalaisen Carnival Corporationin omistama. Koko risteilyliiketoiminta rakentuu vahvasti amerikkalaisten risteilymatkustajien varaan.

Maailman suurimpia risteilylaivoja rakentaa saksalainen telakkayhtiö Meyer Werft Turussa. Maailman suurimmat risteilyvarustamot, Carnival Corp. ja Royal Caribbean, lukeutuvat Turun telakan asiakkaisiin.

Telakan tilauskirjat ulottuvat vuoteen 2025, ja ne tuovat työtä ja toimeentuloa Turun talousalueelle ja telakan toimittajayrityksille. Toimitusten arvo vuonna 2018 oli noin 93 miljoonaa euroa. Telakan alihankintaverkosto kattaa 109 suomalaiskuntaa.

Voiko koronavirus vaikuttaa risteilypalvelujen suosioon ja viiveellä sitä kautta telakan tilauksiin?

Telakkayhtiö ei asiaa kommentoi.

Lue lisää