"Tämä tuskin on se tulevaisuus, jota toivomme" – Lidl lähestyy ministeri Jari Leppää elintarvikelain uudistuksen johdosta
Kaupan omista merkeistä luopuminen tietäisi Lidlin mukaan kuluttajien valikoiman kaventumista. Omat merkit vastaavat noin 24 prosenttia kaupan myynnistä.Lidl-kauppaketju lähestyy maa- ja metsätalousministeriä Jari Leppää (kesk.) avoimella kirjeellä, jonka aiheena ovat kaupan omat tuotemerkit.
Lidl Suomi ky:n kaupallisen johtajan Mikko Forsströmin allekirjoittaman kirjeen mukaan ministeri syyttää kauppaa perusteettomasti teollisuuden tuotemerkkien kopioimisesta.
"On erikoinen ajatus, että kaupan alan yritykset pystyisivät harjoittamaan liiketoimintaansa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen yhteistyökumppaneidensa kustannuksella tai toimimalla epärehellisesti", kirjeessä sanotaan.
Lidlin mukaan kaupan omien merkkien myyntiosuus on Suomessa noin 24 prosenttia myynnistä. Omien tuotemerkkien poistuessa kaikki kaupat myisivät "täsmälleen samoja tuotteita samoilla hinnoilla", Lidl ennustaa.
"Kuluttajille olisi merkittävästi vähemmän tuotteita tarjolla. Tämä tuskin on se tulevaisuus, jota toivomme."
Lidlin mukaan kauppa kehittää omia tuotemerkkejään ja teollisuus omiaan. Tavaramerkkioikeus ja liikesalaisuuslaki huomioidaan ketjun mukana kaikessa liiketoiminnassa. Kirjeen mukaan kaupan omat tuotemerkit kirittävät teollisuutta vastuullisuuteen.
Esimerkkinä kaupan omasta brändistä mainitaan maitopohjaiset Sportyfeel-urheilulisäravinteet, jotka on kehitetty yhdessä savolaisen meijeriosuuskunnan kanssa.
"Tällä hetkellä tuotteita viedään verkostomme kautta useisiin Euroopan maihin", Forsström kertoo kirjeessä.
Forsström kutsuu Jari Lepän tutustumaan Lidlin tekemään työhön. Lisäksi ministeriä kehotetaan tutustumaan Päivittäistavarakauppa ry:n koostamaan esitteeseen, jossa käydään läpi kaupan omien merkkien onnistumisia.
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


