Miten hinnat saadaan alas? Kauppojen on tingittävä omista voitoistaan ja katteistaan, sanovat kuluttajat – vastuullisuus höllentää kukkaronnyörit yhä harvemmin
Enää 41 prosenttia vastaajista on valmis maksamaan tuotteesta enemmän sen vastuullisuuden vuoksi. Vähittäiskaupan odotetaan rakentavan pitkän aikavälin asiakasuskollisuutta kuluttajia tukemalla.
Etenkin lapsiperheet ja 25–40-vuotiaat ovat huolissaan taloudellisesta tilanteestaan. Kuva: Sanne KatainenKuluttajat odottavat kauppojen tinkivän omista voitoistaan ja katteistaan, jotta tuotteiden hintoja voidaan alentaa.
Asia selviää konsulttiyhtiö Capgeminin ajatushautomo Capgemini Research Instituten tutkimuksesta, johon haastateltiin kuluttajia 11 maasta.
Etenkin lapsiperheet ja 25–40-vuotiaat ovat huolissaan taloudellisesta tilanteestaan.
67 prosenttia tutkimukseen vastanneista odottaa, että tuotemerkit ja vähittäismyyjät laskevat hintojaan heidän tarvitsemiensa tuotteiden osalta.
65 prosenttia kuluttajista valitsee ostoskoriinsa kaupan omia tai hinnaltaan edullisia tuotemerkkejä.
Enää 41 prosenttia vastaajista on valmis maksamaan tuotteesta enemmän sen vastuullisuuden vuoksi.
Vuonna 2020 vastaajista 59 prosenttia oli valmis maksamaan keskivertohintaa korkeamman hinnan tuotteista, joita he pitävät kestävän kehityksen periaatteen mukaisina.
Vähittäiskaupan odotetaan rakentavan pitkän aikavälin asiakasuskollisuutta kuluttajia tukemalla.
”Tutkimuksen mukaan jopa 78 prosenttia kuluttajista sanoo olevansa lojaali niitä yrityksiä kohtaan, jotka tukevat heitä vaikeina aikoina”, toteaa Suomen Capgeminin digitaalisten palveluiden kehitysyksikön johtaja Marjut Kytösalmi.
Kuluttajan mielikuviin ja ostokäyttäytymiseen voi nyt vaikuttaa esimerkiksi valjastamalla kanta-asiakasohjelmat tukemaan kuluttajia kasvaneen kustannustason maailmassa sekä osoittamalla apua yhteiskunnassa sitä eniten tarvitseville, Kytösalmi vinkkaa.
What Matters to Today’s Consumer -tutkimuksessa oli mukana 11 300 yli 18-vuotiasta kuluttajaa 11 länsimaasta. Suomi ei ollut mukana. Aineisto on kerätty jo loka-marraskuussa 2022.
Hintasota on osittain jo alkanut. S-ryhmä tiedotti viime viikolla laskevansa 400 tuotteensa hintaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


