Palasitko sinäkin lapsuuden lempiruokiin niin kuin moni korona-ajan kokkaaja?
Verkosta haettiin poikkeusvuonna erityisesti luottoreseptejä ja arkiruokaa.Poikkeuksellinen vuosi näkyy Valion verkkosivujen analytiikassa: kotona syötiin aiempaa enemmän, kotimaisten raaka-aineiden arvostus kasvoi ja lisääntynyt vapaa-aika innosti kokeilemaan uutta.
Vuonna 2020 moni suomalainen laittoi kotona ruokaa enemmän kuin koskaan. Valio.fissä muutos näkyi erityisesti maalis-toukokuussa, jolloin arkiruokasisältöjen kulutus kasvoi moninkertaisesti edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Koko vuoden kävijämäärät lisääntyivät reippaalla kolmanneksella vuodesta 2019.
Poikkeusvuosi sai Valion verkkosivujen kävijät palaamaan lapsuudesta tuttujen ruokien ääreen. Kysyttyjä olivat myös kotimaisista juureksista, marjoista ja sienistä valmistetut ruuat ja leivonnaiset sekä vinkit raaka-aineiden käyttöön.
Myös uutta kokeiltiin: focacciaa koristeltiin syötävillä kukilla ja yrteillä ja kotiin tilattiin ravintolatason illallisia. Moni innostui myös leipomaan.
Kansainvälisistä trendiraporteista Valio on koonnut trendikartan, missä erottuu kuusi maailmanlaajuista ruokatrendiä.
Valinnoissa painotetaan entistä enemmän vastuullisuutta eli otetaan huomioon niin hiilidioksidipäästöt, eläinten oikeudet, luonnon monimuotoisuus kuin työntekijöiden oikeudet.
Alkuperätieto ja läpinäkyvyys ovat tärkeitä. Yhä useampi haluaa tietää, missä ja miten ruoka on tuotettu.
Moni hakee helppoutta ostamalla esimerkiksi esivalmisteltuja aineksia tai tilaamalla ruokaa valmiina.
Ruoka on noussut osaksi identiteettiä ja ruokavalinnoilla viestitään omia arvoja ja elämäntapaa.
Digitaalisuus muokkaa suhdetta ruokaan ja ruokabrändeihin. Somessa järjestetään yhteiskokkailuja ja ruokaa tilataan verkkokaupasta ja ravintolaruuan tilauspalveluista.
Lue myös:
Löytyvätkö nämä tuotteet ostoskoristasi? K-ryhmä listasi ensi vuoden 15 nousijaa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

