Tuleeko ruokakaupasta elämyskeidas, jossa robotti valitsee tuotteet juuri minulle? Viisikymppinen Citymarket-ketju kurkisti tulevaisuuteen
Tulevaisuuden kauppa osaa tarjota tuotteet, jotka sopivat juuri minun perimääni, mutta ihmisen kohtaaminen on yhä tärkeää, uskoo brittitutkija Howard Saunders.
Suomessa on 81 K-Citymarketia, joista suurin on Turun Kupittaalla ja pienin Ylivieskassa. Kuva on Järvenpään Citymarketista, joka valittiin vuonna 2019 maailman parhaaksi ruokakaupaksi. Kuva: Kari SalonenBrittiläinen kauppafuturisti Howard Saunders visioi K-CItymarketin 50-vuotisjuhlavuoden käynnistävässä tilaisuudessa ruokakaupan tulevaisuutta. Saundersin mukaan älypuhelimesta on tullut kuin jumala, koska sen kautta ihmisellä on pääsy kaikkeen tietoon. Mitä tahansa tietoa tarvitsemme, se on sormenpään kosketuksen päässä.
Saunders näytti esimerkkejä tulevaisuuden kaupoista, joita jo on maailmalla. On myymälöitä, joissa asiakkaan ei tarvitse maksaa – riittää, kun skannaa tuotteen ja katsoo ruutuun, missä kasvot tunnistetaan. Vertikaaliviljelyn avulla supermarket voi paitsi myydä myös tuottaa tuotteet itse. Ostoskärryä ei tarvitse työntää, vaan kun otat kärrystä rannekkeen, kärry seuraa sinua.
Ja kun kännykässä on kaikki tieto minusta eli puhelimessa koko dna:ni, niin älykäs kauppa pystyy tulevaisuudessa tarjoamaan juuri minun perimääni sopivan dieetin ja ruoka-aineet. "Kokeilen itse parhaillaan dna-perusteista dieettiä", Saunders kertoo.
Saundersin mukaan pelkkä teknologia ei kuitenkaan riitä menestykseen, vaan tarvitaan myös inhimillisyyttä, etenkin nyt, kun koronapandemia on rajoittanut ihmiskontakteja. On oleellista, että myyjä sanoo asiakkaalle "Hei!". Se menestyy, joka tekee sen parhaiten.
Tulevaisuuden kuluttajat eli 00-sukupolvi, vuosituhannen vaihteessa syntyneet, poikkeavat merkittävästi aiemmista, osoittaa K-ryhmän teettämä tutkimus. Heillä ei ole käsitystä elämästä ilman sosiaalista mediaa tai internetiä.
"Sosiaaliset suhteet rakentuvat yhä vahvemmin virtuaalisesti. Virtuaaliset heimot muokkaavat myös ruokailutottumuksia ja tapoja. Lähes puolet tutkituista 13–15-vuotiaista oli sitä mieltä, että pelihahmo voisi antaa ruokasuosituksia vuonna 2030, ja yli 18-vuotiaistakin tähän uskoi yli 30 prosenttia vastaajista”, kertoo K-ryhmän asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar.
Selvityksen mukaan 00-sukupolvi tavoittelee vuonna 2030 ruuan kautta iloa ja nautintoa sekä rakentaa omaa identiteettiään. Tylsyyttä ei siedetä, joten ruokakokemuksia ja elämyksiä etsitään aktiivisesti.
Ilmastonmuutoksen tuoma ympäristökriisi ja niukkuus raaka-aineista tuovat mukanaan ekologisen tiedostavuuden, joka vaikuttaa tulevaisuudessa kaikkiin arkisiin valintoihin. Esimerkiksi omistaminen ei ole itseisarvo, vaan nuoret uskovat esimerkiksi voivansa kokata taloyhtiön tai ruokakaupan keittiössä.
Ruokalautaselle nuoret toivovat lisää kasviksia, väriä ja monipuolisuutta. Suositut raaka-aineet olivat kuitenkin tuttuja ja jopa tavallisia: esimerkiksi leipä, peruna, marjat ja pasta.
Lue myös:
Järvenpään K-Citymarket valittiin maailman parhaaksi ruokakaupaksi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
