Hinta kiinnostaa oluenjuojaa alkuperää enemmän
Hartwall tekee tuotteensa lähes kokonaan suomalaisista raaka-aineista, mutta paineita ulkomaisten raaka-aineiden käyttöön on koko ajan.
Hartwallin mukaan hinta on suomalaiselle oluenjuojalle tärkeämpää kuin alkuperä. Kuva: Saara OlkkonenHartwall panostaa nyt vientiin ja suomalaisuuden korostamiseen.
”Siinä on epäonnistuttu. Vain harva tietää, kuinka lähellä tuotettuja juomamme ovat”, toteaa Tapio Pajuharju, joka aloitti yhtiön toimitusjohtajana joulukuussa.
Hartwall käyttää pelkästään kotimaista mallasohraa, ja siitä 90 prosenttia hankitaan 100 kilometrin säteellä Lahden tehtaasta. Muutkin raaka-aineet yhtiö pyrkii hankkimaan Suomen rajojen sisältä.
Tavoitteena on pitäytyä kotimaisissa raaka-aineissa jatkossakin, mutta Pajuharju myöntää, että paineita ulkomaisten raaka-aineiden käyttöön on koko ajan.
"Se ei ole vain meistä kiinni", hän huomauttaa.
"Meillä on erittäin suuri intressi edistää suomalaista työtä, mutta kaiken on oltava kilpailukykyistä. Vaikka meillä on töissä vain 700 henkilöä, työllistämme välillisesti kaikkiaan 11 000 henkeä. Jos kilpailukykyämme lainsäädännöllä tai verotuksella heikennetään, se on kaikki tältä arvoketjulta pois."
Pajuharju ei usko, että ulkomaisten raaka-aineiden käyttö heikentäisi merkittävästi myyntiä. Syynä on, että monia suomalaisia oluenjuojia ei kiinnosta raaka-aineen alkuperä vaan pullon hinta.
Uudelta hallitukselta Pajuharju toivoo ratkaisuja, jotka rajoittamisen sijaan parantaisivat suomalaisen työn kilpailukykyä. Hän kehottaakin päättäjiä miettimään vakavasti alkoholiveron kevennystä.
”Jos verotusta ei kyetä keventämään, pitää miettiä, mitä tehdään tuodulle alkoholille."
Vuosi sitten Hartwall vähensi yt-neuvottelujen seurauksena yli 100 työntekijää, mutta kokonaisuudessaan vuosi oli uuden toimitusjohtajan mukaan onnistunut.
"Saimme vähän lisää markkinaosuutta, vienti on lähtenyt uudestaan liikkeelle, ja tuloksentekokyky on ollut kohtalainen."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
