Tässä ovat Vuoden lähiruokateko -kilpailun yleisöäänestyksen finalistit: Mukana muun muassa mainoskampanjallaan kohun herättänyt pihvikarjanlihan tuottaja
Omaa suosikkiaan voi äänestää 25. maaliskuuta saakka.
Laidun Herefor herätti kohua syksyllä 2016 Parempaa lihaa kuin Tinderissä -mainoslauseellaan. Kampanja poiki myös langettavan päätöksen mainonnan eettiseltä neuvostolta. Omaperäisiä mainoskampanjoita on tehty myös sen jälkeen. Kuva yrityksen vuoden 2018 kampanjasta. Kuva: Laidun Hereford OyVuoden lähiruokateko 2020 -yleisöäänestys on käynnistynyt. Palkintoraati on valinnut mukaan viisi finalistia.
Äänestyksen avulla raati haluaa nostaa esille viime vuoden aikana ansioituneita lähiruokatekoja ja kuluttajien mieltymyksiä entistä laajemmin.
Omaa suosikkiaan voi äänestää 25. maaliskuuta saakka. Sekä yleisöäänestyksen voittaja että raadin valitsema Vuoden lähiruokateko 2020 -palkinnonsaaja julkistetaan Helsingissä järjestettävillä Lähiruoka & luomu -messuilla huhtikuussa.
Yleisöäänestyksessä ovat mukana seuraavat ehdokkaat:
Kokit & Farmarit illallinen Finlandia-ravintolassa: Finlandia-talolla järjestettiin syksyllä 2019 jo toistamiseen Kokit & Farmarit -elämysillallinen. Illallisen valmisti neljä huippukokkia. He valitsivat työparikseen pientilalliset, joiden kanssa kokit päättivät myös raaka-aineet.
Sekä kokkeja että farmareita haastateltiin samalla kun he valmistivat ruokia. Asiakkaalle tehtiin läpinäkyväksi, mistä hänen ateriansa koostui. Lisäksi pientilalliset saivat oman äänensä kuuluviin.
Laidun Hereford on kahden emolehmäkasvattajan yritys, joiden perusarvoihin kuuluu eläinten hyvinvointi. Naudasta huolehditaan vasikasta aikuiseksi tarjoten parasta mahdollista hoivaa ja ravintoa sekä mahdollistamalla turvalliset olosuhteet. Eläinten kasvatuksen lisäksi yritys myy ja valmistaa itse kasvattamastaan lihasta puhdasta ruokaa omassa verkkokaupassaan ja vuonna 2019 valmistuneessa lihanjalostamossaan.
Laidun Hereford herätti kohua syksyllä 2016 Parempaa lihaa kuin Tinderissä -mainoslauseellaan. Kampanja poiki myös langettavan päätöksen mainonnan eettiseltä neuvostolta. Omaperäisiä mainoskampanjoita on tehty myös sen jälkeen.
Pielisen Kalan työ suomalaisen, eettisesti tuotetun kalaruoan puolesta ei ole jäänyt moneltakaan huomaamatta. Vuonna 2019 markkinoille tulleessa Luonnonkala-säilykkeessä yhdistyy kaikki, mihin yritys uskoo: kestävä kalastus, kotimainen ja kuluttajaystävällinen ravinto ja puhdas maku.
Pohjois-Karjalan Nurmeksessa toimivan Pielisen Kalan toimintaa ohjaavat rakkaus puhtaaseen luontoon ja perinteiseen kalastukseen eli siihen, että kala saadaan, ei oteta.
Silmusalaatti: Seitsemänvuotiaana Samuli Laurikainen antoi paikallislehteen haastattelun, jossa hän kertoi isona ryhtyvänsä maanviljelijäksi. Lupaus tuli lunastetuksi syksyllä 2012 kun edessä oli muutto rakkauden perässä Helsinkiin ja alkoi ensimmäisen kasvuhuoneen rakentaminen.
Kahdeksassa vuodessa on yksin yrittämisestä kehitytty pienin askelin ja päämäärätietoisella työllä monien huulille. Silmusalaatit viljellään Espoon Kerassa ja ovat pk-seudun todellista lähiruokaa.
Suomen Artesaaniruokayhdistys on perustettu kehittämään ja edistämään artesaaniruokaa koko Suomessa. Yhdistyksen tavoitteisiin kuuluu maaseudun autioitumisen estäminen parantamalla pienten paikallisten tuottajien toimintaedellytyksiä.
Vuosittain järjestettävä Artesaaniruoan SM-kilpailu vahvistaa ja tekee tunnetuksi käsityömäistä elintarvikeyrittäjyyttä niin paikallisella kuin kansallisellakin tasolla.
Suomen Messusäätiön myöntämän 2000 euron arvoisen Vuoden lähiruokateko 2020 -palkinnon saajan päättää Lähiruoka & luomu -messujen kehitysryhmä, jonka puheenjohtajana toimii erityisasiantuntija Kirsi Viljanen maa- ja metsätalousministeriöstä.
Viime vuonna palkinnon sai Heikkilän Juustola.
Lue lisää:
Nyt etsitään Vuoden 2020 lähiruokatekoa – yleisön suosikki valitaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa
Maatila voitti ensimmäistä kertaa Vuoden lähiruokateko -palkinnon
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
