Joulu valmisruokien sesonki - kokonaismyynti hyytynyt
Valmisruuat tekevät kauppansa joulukuussa, mikä on monen ruokayrityksen tärkein sesonki. Valmisruokien kokonaismyynti on kuitenkin kääntynyt laskuun, koska moni kokkaa itse.Joulukuu on vuoden tärkeintä ja kiireisintä aikaa valmisruokamarkkinoilla.
Markkinajohtaja Saarioisille joulutuotteet tuovat vuoden suurimman lisämyynnin. Päivittäistavarakauppaa hallitsevassa S-ryhmässä valmisruokamyynti nousee tavanomaisesta noin neljänneksen.
Saarioisten mukaan joululaatikoita ostetaan yhä enemmän valmiina kaupasta.
Kokonaisuudessaan valmisruokamarkkinat eivät kuitenkaan ole viime vuosina kasvaneet: teollisuuden myynnin arvo päivittäistavarakaupalle on laskenut vuodesta 2009 kymmenen miljoonaa euroa. Viime vuonna myynnin arvo oli kokonaisuudessaan 316 miljoonaa euroa.
Elintarviketeollisuusliiton toimialapäällikön Heli Tammivuoren mukaan valmisruokamyynti lähti laskuun jokseenkin samaan aikaan, kun karppaustrendi lähti nousuun. Menekkiä ovat syöneet myös kuluttajien taloustilanne sekä kotoilubuumi.
Tammivuoren mukaan pienemmillä valmisruokatuottajilla on koko ajan paremmat mahdollisuudet kasvaa markkinoilla, sillä lähiruoka ja luomu vetävät ja paikallista hankintaa pyritään lisäämään.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


