Luomun kysyntä laskee, mutta yhdessä tuoteryhmässä riittää imua: ”Turvallisuus korostuu”
Luomutuotteiden myynneissä on eroja eri tuoteryhmien välillä.
Luomulastenruoka kiinnostaa suomalaisia lapsiperheitä entiseen malliin. Kuva: Pro Luomu ry / Mikko UosukainenInflaatio on vaikuttanut vahvasti luomumarkkinaan viime vuodesta alkaen. Luomumarkkinan arvo päivittäistavarakaupoissa laski viime vuonna noin kahdeksan prosenttia Pro Luomun kaupparyhmiltä keräämiin tietoihin perustuen. Luomun osuus päivittäistavarakaupan elintarvikemarkkinan arvosta oli viime vuonna 2,2 prosenttia.
Vaikka luomutuotteiden myynti on ollut laskussa, tuoteryhmien välillä on eroja. Esimerkiksi luomulastenruoka kiinnostaa suomalaisia lapsiperheitä entiseen malliin. Luomulastenruoat olivat viime vuonna ainoa luomutuoteryhmä, joka onnistui jonkin verran kasvattamaan sekä arvoa että volyymia.
Syyskuisen luomun kuluttajabarometrin mukaan 66 prosenttia suomalaisista on vähintään melko samaa mieltä siitä, että luomuruoka on hyvä vaihtoehto lapselle. Suomalaiset, joilla on 0–6-vuotiaita lapsia, suhtautuvat kuluttajatutkimuksen mukaan luomuun myönteisemmin kuin koko väestö keskimäärin.
Pienten lasten vanhemmista 35 prosenttia kertoo ostavansa luomua viikoittain ja 56 prosenttia arvioi luomutuotteiden ostamisen todennäköisesti lisääntyvän seuraavan kahden vuoden aikana.
”Ruoan hinnan nousu ja kuluttajien lisääntynyt hintatietoisuus ovat vaikuttaneet luomun myyntiin selvästi. Siihen nähden luomulastenruuat ovat pitäneet pintansa kohtuullisen hyvin ja suomalaisten kasvuyritysten luvut ovat rohkaisevia”, luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras kertoo tiedotteessa.
Onnistujia luomulastenruokapuolella ovat esimerkiksi kasvipohjaisia luomuruokia ja -välipaloja valmistava Green Planet Astronauts sekä Muru Baby.
”Myyntimme kasvoi viime vuonna yli 150 %, ja tuotteitamme myydään jo 1500 kaupassa Suomessa ja Ruotsissa. Kasvu on ollut tasaisen kovaa”, Green Planet Astronautsin perustaja ja toimitusjohtaja Milla Westerling kertoo.
”Jälleenmyyntiverkostomme on kasvanut noin 200 kaupasta lähes 1000 kauppaan tänä vuonna. Neljän tuotteen valikoima on laajentunut yli 20 tuotteeseen, ja elokuussa 2023 liikevaihtokin nousi kumulatiivisesti 87 % edellisvuotta korkeammaksi”, Muru Babyn takana oleva kokki Henri Alén kertoo.
Molemmat yrittäjistä korostavat luomun puhtautta.
”Eurooppalainen luomusertifioitu lastenruoka on maailman puhtainta ja tutkituinta ruokaa. Tätä ruokaa vanhemmat haluavat tarjota lapsilleen kasvavassa määrin. Erityisesti milleniaalivanhemmat ovat hyvin tiedostavia, mutta ylipäätään ihmiset tietävät enemmän ruuasta ja sen vaikutuksista omaan ja maapallon hyvinvointiin. Luomukasvisruualla on selvä rooli tässä kokonaisuudessa”, Westerling sanoo.
”Lastenruuassa ruuan turvallisuus korostuu, ja vanhemmat kokevat luomun usein puhtaimpana ja turvallisimpana vaihtoehtona”, Alén lisää.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






