Ruoan hinnan nousu ajaa luomumyyntiä alas ‒ näitä luomutuotteita suomalaiset suosivat
Luomutuotteiden kysyntä on laskenut S-ryhmän ja Keskon ruokakaupoissa.Luomutuotteita myydään kaupoissa entistä vähemmän, kertovat Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupasta vastaava johtaja Harri Hovi sekä S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
”Venäjän hyökkäyssodan aiheuttama inflaatio ja ruoan hinnan nousu on muuttanut luomumarkkinan tilannetta. Luomutuotteiden kysyntä on antanut väliaikaisesti tilaa edullisemmille vaihtoehdoille”, Hovi sanoo.
”Luomuvolyymin pienentymiseen on vaikuttanut myös maidon kuluttamisen vähentyminen. Luomutuotteiden osalta myynti on laskenut koko maassa muutamia prosentteja viimeisen vuoden aikana”, Päällysaho kertoo.
Päällysahon mukaan kotimaisten tuotteiden arvostus vaikuttaa luomutuotteiden kysyntään.
”Luomun osuus on perinteisesti ollut Suomessa alhaisempi kuin muissa Pohjoismaissa. Tähän vaikuttanee ainakin se, että suomalaiset kuluttajat arvostavat kotimaassa tuotettua ruokaa ja pitävät sitä ihan oikeutetustikin ylipäänsä puhtaana.”
Myydyimmmät luomutuotteet
Banaani
Maito
Kananmunat
Mustikkamehu ja Appelsiinimehu
Creme Fraiche
Babypinaatti
Kahvi
Lähde: Kesko ja S-ryhmä
Keskolla luomun osuus on kaikista suurinta hedelmä- ja vihannesosastolla, jossa se on noin viisi prosenttia. Kaikkien tuotteiden osalta noin kaksi prosenttia myynnistä muodostuu luomusta. S-ryhmästä kerrotaan, että tuotelukumäärän perusteella lähes viisi prosenttia elintarviketuotteista on luomutuotteita.
Luomutuotteiden kotimaisuusaste on korkea molemmilla kaupoilla. Päällysaho kertoo viimeisen 12 kuukauden aikana kotimaisuusasteeksi lähes 60 prosenttia volyymista. Jos tarkastelusta jätetään pois banaanit, nousee volyymiosuus yli 70 prosenttiin. Keskolta ei tarkempia lukuja ei kotimaisuusasteesta kerrottu.
Sekä Hovi että Päällysaho pitävät tärkeänä luomutuotteiden pitämistä osana valikoimaa.
”Luomu kiinnostaa suomalaisia edelleen, ja osana isompaa vastuullisuustrendiä kulutuksen voidaan uskoa pitkällä aikavälillä jälleen kasvavan ja luomutuotteiden tarjonnan kehittyvän. Luomu ole irrallaan muista ruokatrendeistä”, Hovi sanoo.
”Haluamme tarjota asiakkaillemme erilaisia vaihtoehtoja ja sellaisia tuotteita, joita he haluavat meiltä ostaa. Kysyntä ohjaa tarjontaa, eli jos jollekin tuotteelle ei ole kysyntää ja siitä tulee kasvavissa määrin hävikkiä, joudumme luonnollisesti tarkastelemaan tilannetta”, Päällysaho toteaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







