Grillauskausi moninkertaisti kasvisten myynnin – erityisesti maissi maistuu suomalaisille
Heinäkuussa kasvisten myyntimäärät nousevat merkittävästi.Tuoreiden kasvisten osuus kaikesta kasvisten myynnistä on korkeimmillaan heinäkuussa, K-ryhmän myyntidata paljastaa. Joidenkin kasvisten myynti jopa moninkertaistuu. Esimerkiksi maissin myynti nousee merkittävästi.
”Suomalaisten grillausinto näkyy myös kasvisten osalta kesällä. Jos tarkastellaan viime vuoden myyntidataa, maaliskuuhun verrattuna heinäkuussa esimerkiksi herkkusienten ja kesäkurpitsan lähes kaksinkertaistui ja maissin jopa 20-kertaistui”, Keskon osto- ja myyntipäällikkö Liisa Eronen kertoo tiedotteessa.
K-ryhmä järjesti kyselyn, jossa kysyttiin suomalaisten mieluisimmat mökki- ja kesäruoat. Ykköspaikan kyselyssä vei ylivoimaisesti varhaisperuna, jota parhaana kesäruokana piti 81 prosenttia vastaajista. Myös marjat maistuvat, sillä ne olivat listauksena kolmantena.
Marjoista ehdoton ykkönen heinäkuussa on mansikka. K-ryhmän myyntidatan mukaan mansikkaa myydään euromääräisesti mitattuna eniten ympäri Suomea.
“Suomalaisen mansikan satokausi on pidentynyt merkittävästi vuosien takaisesta lyhyehköstä kesäkaudesta ja nykyään suomalaista mansikkaa on saatavilla keväästä pitkälle syksyyn. Muun muassa tunneliviljely ja monipuolistunut lajikekirjo mahdollistavat sadon ajoittamisen pidemmälle ajalle, koska eri lajikkeet kypsyvät eri tahtiin”, Keskon osto- ja myyntipäällikkö Nanette Karttunen toteaa.
Marjojen lisäksi tuontihedelmätkin maistuvat kesällä. Niistä erityisesti esiin nousevat melonit sekä nektariinit, persikat ja aprikoosit.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






