Korona ei jouluostoksilla huolettanut ‒ näitä ruokia koriin valittiin
Hintojen nousu näkyi kuluttajien ostokäyttäytymisessä.Joulu on kaupalle kiireisintä aikaa. Tänä vuonna kuluttajat olivat S-ryhmän mukaan kustannustietoisempia ja suunnitelmallisempia ostoksille lähtiessään.
S-ryhmä kertoo, että sen päivittäistavarakaupassa ja ruoan verkkokaupassa joulumyynti kasvoi hintainflaation siivittämänä. Lisäksi myös asiakaslukumäärä kasvoi.
Ruokapuolella valmisruoat ja puolivalmisteet olivat suosituimpia kuin viime vuonna, mikä kertoo S-ryhmän mukaan siitä, että ruoanlaitossa arvostetaan nyt helppoutta.
Joululaatikoita tehtiin vähemmän itse ja niiden myyntivolyymit kasvoivat kaksi prosenttia. Kypsien kinkkujen myyntivolyymi kasvoi kolme prosenttia ja kypsien siipikarjatuotteiden viisi prosenttia. Mätiä myytiin viime vuotta enemmän.
”Perinteisiä jouluruokia nautittiin tänä vuonna normaaliin tapaan. Vuodenvaihteen tarjoiluissa uskomme kalojen, mädin ja blinien suosion jatkuvan”, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho sanoo.
K-ryhmän myyntidatan perusteella suomalaisten joulua kuvasti tänä vuonna perinteet ja yhdessäolo. Ostoksilla myös energiansäästö korostui ja tuotteiden hintoja mietittiin.
”Joulua vietettiin tänä vuonna perinteisissä merkeissä, hyvästä ruoasta haluttiin nauttia vastapainoksi maailman tapahtumille. Myyntidatamme osoittaa, että ostoskorivalintoja on tehty hintakeskustelu huomioiden, mutta jouluna on myös haluttu herkutella”, Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi kertoo.
K-ryhmällä suosikkituotteiksi nousivat kirjolohi, kokonainen lohi, valmisriisipuuro, kypsät kinkkusiivut, sini- ja valkohomejuustot sekä joulukukat. Kalan suosio joulupöydässä on nouseva ja myös K-ryhmä nostaa esille kirjolohen mädin, joka oli yksi jouluviikon myydyimmistä tuotteista.
K-ryhmän mukaan joululaatikoiden myynti oli viime vuoden tasolla, kun taas valmissoseiden menekki laski hieman. Kinkuissa kuluttajat suosivat suurten kinkkujen sijasta pienempiä tuorekinkkuja. Myydyimmät kinkut olivat viime vuoden tapaan kolmen, viiden ja seitsemän kilon kinkut. Valmiita kinkkusiivuja löytyi myös yhä useamman korista.
”Energiakeskustelu on varmasti osittain heijastunut valintoihin. Esimerkiksi kypsien kinkkusiivujen, valmisriisipuuron ja valmislaatikoiden valitseminen ostoskoriin viittaa siihen, että osa asiakkaista on saattanut tehdä valintoja sen pohjalta, ettei uunia tai hellaa tarvitse lämmittää pitkiä aikoja”, Hovi sanoo.
K-ryhmän mukaan terveystilanne ei huolettanut tänä vuonna aiempien vuosien tapaan, vaan kuluttajat liikkuivat enemmän. Mielenkiintoisena yksityiskohtana esiin nousee koronapikatestien kysyntä, joka on hiipunut merkittävästi, eikä joulu tehnyt tästä poikkeusta. Koronatestejä myytiin joulua edeltävänä kahtena viikkona 80 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






