
Mädistä on tullut joulun hittiruoka ‒ tänä vuonna se voi joutua säästölistalle näiden muiden kalliiden tuotteiden kanssa
Vaikka jouluruokia valmistetaan myös itse, yhä useampi valitsee valmisvaihtoehdon. Samalla ruokien hintaan kiinnitetään enemmän huomiota.Lähiruoan merkitys korostuu jouluna. Keskon päivittäistavarakaupan johtaja Harri Hovi kertoo, että K-Ryhmän myyntidatan mukaan joulukuussa ostetaan enemmän lähiruokaa kuin muina kuukausina.
”Jouluna suosittuja tuoteryhmiä lähi- ja pientuottajien tuotteissa ovat esimerkiksi glögit, makeiset, kahvit ja juustot. Tänä jouluna pientuottajalta ostettu ruokalahja on trendikäs, ja voi tukea pientuottajaa”, Hovi toteaa.
Perinteisten jouluruokien rinnalle on noussut uusia versioita klassikoista, kuten joululaatikoita, joissa pääosassa ovat esimerkiksi bataatti ja punajuuri.
”Perinteiset laatikot pitävät edelleen pintansa, mutta niiden valmistamiseen käytettävät uudet raaka-aineet ovat nousussa. Tällaisia ovat bataatti, punajuuri ja kurpitsa. Laatikoita tuunataan myös mausteilla, kuten chilillä tai inkiväärillä”, S-Ryhmän marketkaupan päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa kertoo.
Lidlin ostopäällikkö Arto Lähdesmäki on samoilla linjoilla kertoen, että juuri muutaman vuoden takaiset tuunatut laatikot ovat vakiinnuttaneet suosionsa. Lähdesmäki nostaa esille myös kasvisruokien suosion kasvun.
S-Ryhmän Oksan mukaan selkeä jouluun liittyvä muutostrendi näkyy ruoanlaitossa, sillä yhä useammat valitsevat valmiita vaihtoehtoja sen sijaan, että he valmistaisivat ruoan itse.
”Valmiimmat ja helpommat vaihtoehdot missä tahansa ruokakategoriassa kiinnostavat yhä enemmän ihmisiä ympäri vuoden. Moni kokee, että valmisruoilla säästää aikaa ja vaivaa. Tämän lisäksi tärkeä kysymys on, kuinka vahvana perinteet mielletään. Moni haluaa valmistaa jouluruoat itse, sillä niin on tehty esimerkiksi lapsuudenkodissa. Vuosi vuodelta raaka-aineista itse tekeminen on kuitenkin vähentynyt.”
Myös Lidlin Lähdesmäki sekä Keskon Hovi kertovat valmisruokien tuleen osaksi suomalaisten joulupöytiä.
”Valmisruokaosastolta jouluksi ostetaan erityisesti joululaatikoita ja rosollia. Myös riisipuuron kysyntä kasvaa joulukuussa”, Hovi sanoo.
”Joulu on perheen ja ystävien kanssa olemisen kulta-aikaa ja sen mahdollistaa valmiiden jouluruokien hyödyntäminen keittiössä hääräilyn sijaan”, Lähdesmäki toteaa.
Kinkku on pitänyt pintansa suosituimpana jouluruokana. Ostettujen kinkkujen keskikoko on kuitenkin SOK:n ja Keskon mukaan pienentynyt. Samalla valmiiksi paistettujen kinkkujen ja kinkkusiivujen osuus on kasvanut. Kinkun kasvipohjaisten vaihtoehtojen myynti on myös kasvanut vuosittain.
Oksan mukaan joulupöytien antimet ovat monipuolistuneet vuosien varrella. Pääproteiinina kinkku ei ole ainoa vaihtoehto, vaan sen rinnalle ovat nousseet esimerkiksi kalkkuna, kokonainen broileri ja erilaiset kalaruoat.
”Kalapöydässä päätään nostaa vahvasti mädit ja mätiruoat. Ne ovat nousseet kohinalla muutaman viime vuoden aikana”, Oksa sanoo.
Hovin mukaan palvelutiskeiltä ostetaan erityisesti graavikaloja.
”Graavatuista kaloista K-kauppojen myydyin on jokaisen kaupan omalla reseptillä kauppojen palvelutiskeiltä myytävä graavilohi tai -kirjolohi. Palvelutiskiltä ostettaessa, tuotetta saa juuri oikean määrän. Valmiiksi pakatuissa kaloissa myydyin tuote on kylmäsavustettu kirjolohifilee viipaloituna.”
Ruoan ja sähkön hinnan nousu ovat saaneet monet miettimään joulun ruokapöytää. S-Ryhmän Oksa kertoo, että tilannetta seurataan tarkasti tänä jouluna. Asiasta on teetetty ennakkoon myös kuluttajakysely, jonka mukaan lähes puolet suomalaisista miettii rahan säästämistä jouluostoksilla.
”Kaikista kalleimman kilohinnan tuotteissa myyntivauhti on hitaampaa kuin aiemmin. Esimerkiksi mädit, erikoiskinkku, herkuttelujuustot, ja arvokkaammat lahjapakkaukset ovat myös yksi tuotekategoria, joista voidaan säästää”, Oksa kertoo.
Oksa uskoo, että kinkusta suomalaiset eivät ala ensimmäisenä säästämään, vaikka kyseessä onkin yksi suurimmista kertaostoksista joulupöytään.
”Moni miettii kinkun valmistamiseen käytettävän sähkön kustannuksia. Joulun jälkeen näemme tarkemmin, kuinka paljon suomalaiset ovat ostaneet esimerkiksi valmiiksi paistettuja ja siivutettuja kinkkuja. Uskon kuitenkin, että monelle kinkku on se asia, josta ei ensimmäiseksi lähdetä säästämään”, Oksa toteaa.
Myös Lidl on teettänyt tutkimuksen, jossa käytiin läpi sitä, miten suomalaiset suhtautuvat jouluruokaan hintojen noustua. Joulupöytä on monelle tärkeä, sillä kyselyn perusteella noin puolet kertoi panostavansa jouluruokaan inflaatiosta huolimatta. Samalla vastaajat kertovat ostavansa jouluruokia määrällisesti vähemmän.
Eri puolilla Suomea suositaan eri jouluruokia. Oksan mukaan eroja maakuntien välillä on paljonkin.
”Laatikkomakujen suosituimmuuserot ovat aika kiinnostavia. Perunalaatikko on suosituinta Etelä- ja Keski-Suomessa. Pohjois-Suomessa ja pitkälti Keski-Suomessa ja Savossa porkkanalaatikko on taas suosituin. Lanttulaatikko on taas Itä-Suomen juttu. Maksalaatikko, joka jakaa kansaa, se on Länsi-Suomen ja Pohjanmaan juttu”, Oksa kertoo ja jatkaa:
”Kinkun asema on pienempi Uudellamaalla kuin muualla Suomessa. Uudet suuntaukset ovat Etelän suurempien kaupunkien juttu.”
Keskon Hovi nostaa esille taas poron, joka kuuluu tavallisesti joulupöytään pohjoisemmassa Suomessa.
”Etelämmässä jouluun valmistaudutaan myöhemmin ja ostetaan muuta maata enemmän valmiina. Nuoret asiakkaat saattavat tehdä helpommin muokkauksia joulupöytään”, Hovi sanoo.
Kokosimme S-Ryhmän, Keskon sekä Lidlin ilmoittamia tuotteita, joita nähdään tänä vuonna suomalaisten ostoskoreissa.
- Blinit
- Mädit
- Sillit, suolakalat, kalat ja äyriäiset
- Joulukinkut
- Joululaatikot
- Rosollit
- Oluet
- Cola-virvoitusjuomat
- Jouluomenat
- Herkuttelujuustot
- Klementiinit
- Marmeladit
- Kahvit
- Pähkinät
- Sinapit
- Piparit
- Glögit
- Suklaat ja suklaakonvehdit
- Joulutortut
- Kuivatut hedelmät
- Puuroriisit
- Kukat
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





