Olut maistuu suomalaisille yhä vähemmän – ravintoloissa se kuitenkin uppoaa
Olutmyynti on laskenut 10 vuodessa 15 prosenttia.Panimoliiton jäsenyritykset myivät tammi-maaliskuussa olutta 72 miljoonaa litraa, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto kertoo. Edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna myynti pysyi samalla tasolla laskun ollessa vain 0,1 prosenttia.
Vaikka olutmyynti olikin viime vuoden tasolla, on suuremmassa kuvassa tapahtunut suuri muutos. Kymmenessä vuodessa oluen markkinasta on kadonnut lähes 65 miljoonaa litraa eli yli 15 prosenttia markkinasta.
Olut on yhä tärkeä tuote ravintoloille. Jopa 69 prosenttia anniskellusta alkoholista oli viime vuonna olutta.
Alkuvuonna lonkeroita myytiin 11,4 miljoonalla litralla, jossa kasvua oli 1,4 miljoonaa litraa. Siidereiden myynti laski 0,1 miljoonalla litralla 4,1 miljoonaan litraan.
Virvoitusjuomissa litramäärät kasvoivat paljon. Virvoitusjuomia myytiin 71,8 miljoonaa litraa eli 4,9 miljoonaa litraa viime vuoden vastaavaa aikaa enemmän.
THL:n mukaan ulkomailta olutta tuotiin ja ostettiin verkkokaupoista viime vuonna 28,7 miljoonaa litraa. Kaikkien alkoholihuomien matkustajatuonti ja verkko-ostot ulkomailta olivat viime vuonna yhteensä 59,8 miljoonaa litraa.
”Matkustajatuonti kasvaa rajusti korona-ajan jälkeen ja mahdolliset veronkorotukset kiihdyttäisivät matkustajatuontia ja verkko-ostoja entisestään. Meillä on 19-kertainen olutvero Saksaan nähden ja sitä eroa tulisi kaventaa, eikä enää kasvattaa. Suomelta jää matkustajatuonnin ja verkko-ostojen vuoksi saamatta verotuloja yli 240 miljoonaa euroa”, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







