Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Kauppareissun välttäminen kiinnostaa lapsiperheitä - katse verkkokauppaan

    Verkon osuus ruokakaupasta on edelleen Suomessa hyvin pieni, mutta keskusliikkeet odottavat sen jopa tuplaantuvan tnä vuonna.
    Alepan Kauppakassin työntekijä toimittamassa verkkokauppatilauksia Helsingin Kampissa. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI
    Alepan Kauppakassin työntekijä toimittamassa verkkokauppatilauksia Helsingin Kampissa. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI 

    Ruoan ostaminen verkosta kiinnostaa etenkin helppoutta ja ajansäästöä hakevia lapsiperheitä.

    Sekä S-ryhmän että Keskon mukaan verkko-ostosten asiakasprofiileissa ylivoimaisesti suurin ryhmä ovat lapsiperheet, jotka tekevät noin 70 prosenttia verkko-ostoksista.

    Toisena ryhmänä, aavistuksen kasvussa, ovat myös vanhemmat ihmiset. Kun palvelu paranee ja sen käyttö helpottuu, niin siellä on myös potentiaalia, sanoo verkkokaupan kehityspäällikkö Jarkko Vippola S-ryhmästä.

    Pääpiirteissään tarjolla on kahdenlaista vaihtoehtoa: kotiinkuljetusta ja keräilypalvelua, jossa ostokset klikataan ja maksetaan netissä ja haetaan valmiiksi kootut kauppakassit esimerkiksi automarketin noutohallista. Aikaa ja hermoja säästyy, kun ostokset hoituvat ilman kiertelyä ja kassajonoja.

    Toisaalta harva ottaa verkkokaupan ainoaksi välineeksi. Monesti halutaan esimerkiksi viikonloppuna käydä fiilistelemässä kaupassa, ja viikon ostokset hoidetaan tilaamalla verkkokaupasta, sanoo myyntijohtaja Mika Kakko Keskon päivittäistavararyhmästä.

    Verkkokaupan osuus kaikesta päivittäistavaramyynnistä on edelleen häviävän pieni, alle puolen prosentin luokkaa. Kasvu on kuitenkin voimakasta. Verkkokaupan osuus tuplaantui viime vuonna edellisvuodesta, ja Keskossa odotetaan sen tuplaantuvan uudelleen tänä vuonna.

    Usko verkkokaupan kasvun jatkumiseen on vahvaa, ja se perustuu muun verkkokaupan yleistymiseen.

    Kun asiakkaalle tulee kokemuksia muusta verkko-ostamisesta, niin se edesauttaa ruuankin ostamista verkosta, sanoo Keskon Mika Kakko.

    Hänen mukaansa etenkin ensimmäisen ostokerran kynnyksen ylittämiseen pitää löytää teknisiä välineitä, jotta ostaminen olisi mahdollisimman helppoa. Sen jälkeen vakio-ostosten teko on rekisteröityneelle kanta-asiakkaalle nopeampaa, sillä edelliset ostoslistat tallentuvat omiin tietoihin.

    Toisaalta kasvua jarruttaa sekin, että myös saatavuus vaihtelee paljon paikkakunnittain. Esimerkiksi S-ryhmässä kotiinkuljetuksia ei käytännössä tehdä pienemmillä kuin 30 000–40 000 asukkaan paikkakunnilla. Keskolla taas palvelua löytyy pikkupaikoissakin, ja toteutustavat ja hinnat vaihtelevat kauppiasvetoisuudesta johtuen.

    S- ja K-ryhmien lisäksi verkkokauppaa tekee muutama alueellisempi toimija etenkin pääkaupunkiseudulla.

    Verkkokaupan toimijat miettivät ja testailevat toteutustapoja, jotka saisivat kuluttajat kokemaan verkko-ostosten tekemisen mahdollisimman helpoksi.

    Kokeiluissa mennään moneen eri suuntaan: Esimerkiksi S-ryhmän Prismat lopettivat hiljattain kotiinkuljetukset pääkaupunkiseudulla keskittyäkseen noutomyyntiin, kun taas saman alueen Keskon kahdessa Citymarketissa kotiinkuljetusta alettiin juuri kokeilemaan.

    S-ryhmässä on testailtu viime aikoina monia erilaisia noutopaikkoja, joista ruokakassinsa voi hakea. Mukana on ollut esimerkiksi lokeroita lentokentällä tai parkkihallissa, viimeisimpänä pääkaupunkiseudulla pari kahvilaa.

    Kotiinkuljetuksessa esteenä voi olla paitsi hinta, myös sen sitovuus: kaikki asiakkaat eivät ole halukkaita vartomaan ostosten saapumista tiettynä aikana, jolloin niiden haku noutopisteestä on joustavampi ratkaisu.

    Etenkin kotiinkuljetuksessa joudutaan hakemaan mallia, joka on myös kaupalle taloudellisesti järkevä, sillä toistaiseksi bisnes on tappiollista.

    Lue lisää:

    Valio, Orion ja Verkkokauppa.com ruokakaupan merkkien suurimmat

    S-ryhmän uusi jakelukeskus on suunniteltu automatiikan varaan

    Tuottajien verkkokauppa avannut hyvin