
Pyhäjärveltä ponnistaneen Kristianin pizzauunit valloittivat maailman
Ooni-pizzauunit loivat kokonaan uuden markkinan, joka osui juuri oikeaan aikaan.Pizza tuntuu olevan suositumpaa kuin koskaan ennen. Uusia pizzaravintoloita avataan vauhdilla, mutta ihmiset haluavat valmistaa ravintolatasoista pizzaa myös kotona. Nykyään se on helpompaa pienillä pizzauuneilla, eikä suuria leivin- tai pizzauuneja tarvita.
Vielä kymmenen vuotta sitten tilanne oli kuitenkin eri. Tuolloin Lontoossa asunut Kristian Tapaninaho tuskaili monen pizzanharrastajan tavoin suuren ongelman kanssa: Tapaninaho olisi halunnut valmistaa napolilaistyylistä, paksureunaista ja hyvin paahtunutta pizzaa, mutta se ei kotiuunilla onnistunut.
“Rakastuin pizzan tekemiseen kotona, mutta huomasin nopeasti, että ei pizzoista tullut samanlaisia kuin pizzerioissa. Aloin tutkia, miten pizzoja saisi paremmaksi. Leivinuuni tai perinteinen pizzauuni olisi ollut ratkaisu, mutta siinä vaiheessa ei olisi ollut rahaa investoida sellaiseen”, Tapaninaho kertoo.
Tapaninaho päätti, että on keksittävä jotain muuta. Miten hän saisi luotua pieneen tilaan mahtuvan uunin, jossa olisi sama lämpötila kuin puu-uunissa?
“Ennen kuin edes tiesin, miten sen saisi toimimaan, minulla oli kutina, että jos onnistun siinä, voisi olla siinä hyvät markkinat maailmalla. En varmasti olisi ainut, joka sellaisen haluaisi.”
Näin sai alkunsa Ooni, joka loi kokonaan oman markkinansa ensimmäisenä kompaktina pizzauunina. Yritys haki rahoitusta joukkorahoituskampanjan kautta, jonka suosio oli todella suurta.
Ooni-uunit toimivat kaasulla, pelleteillä tai sähköllä. Kuvassa Oonin perustaja, Kristian Tapaninaho. Kuva: Janiko KemppiTapaninaho asuu nyt Edinburghissa vaimonsa ja kahden poikansa kanssa. Englantiin hän suuntasi heti armeijan jälkeen vuonna 2002 opiskelemaan valokuvausta.
Tapaninahon juuret ovat Pyhäjärvellä Pohjois-Pohjanmaalla. Innostus leipomiseen on välittynyt Tapaninahon äidiltä, joka pyöritti 1990-luvulla leipomoa suvun kaupassa. Tapaninaho kasvoi kaupan hyllyjen välissä ja sormet jauhossa äitiään autellen.
“Äiti leipoi aina kotona. Siitä se varmasti lähti”, Tapaninaho pohtii.
Yrittäjyyttäkin Tapaninahosta löytyy rutkasti. Harrastuksista hän on aina miettinyt, saisiko niistä aikaan bisneksen. Tapaninaho toteaa, että yrittäjyydessä tärkeää on huomioida aina loppukäyttäjät eli asiakkaat.
“Olemme olleet tiiviisti yhteydessä asiakkaisiimme jo alusta lähtien. Koda 12 -uuni suunniteltiin sitä varten, että tuotteet voitaisi tuoda massamarkkinoille. Vuoden 2019 julkaisun jälkeen tilanne muuttui osaltamme todella hyvään suuntaan.”
Kun koronapandemia iski maailmaan, eristäytyivät ihmiset koteihinsa. Tämä sai Ooni-uunien kysynnän räjähtämään. Vuonna 2020 kasvua tapahtui 300 prosenttia ja vuonna 2021 vielä enemmän.
“Koko maailma oli lukkojen takana ja halusi tehdä pizzaa. Se oli yrityksellemme taitekohta. Tuossa vaiheessa meillä oli jälleenmyyjiä jo ympäri maailmaa ja pohja tältä osin kunnossa. Siihen mennessä meille oli tullut jo kilpailijoita, mutta olimme se, joka sai markkinasta kiinni ja kasvoimme nopeammin”, Tapaninaho kertoo.
Ooni on perheyritys, joka on rekisteröity Isoon-Britanniaan. Tapaninaho omistaa yrityksestä vaimonsa kanssa yli 70 prosenttia. Muutama sukulainen ja ystävä on sijoittanut yritykseen alkutaipaleella rahaa, eikä sijoituskierroksia ole tehty. Työntekijöitä on 360 ja kyseessä onkin nykyään suuri ja monikansallinen yritys.
Suurimmat markkinat ovat Yhdysvalloissa ja sieltä tuleekin 60 prosenttia yrityksen myynnistä. Yhdysvalloissa yrityksellä on noin 60 työntekijää, jotka hoitavat kaikkia muita osa-alueita paitsi tuotesuunnittelua.
Kilpailijoita pizzauunimarkkinaan on tullut viime vuosina jo paljon. Tapaninaholla on kuitenkin kova luotto siihen, että kuluttajat löytävät Oonin pariin myös tulevaisuudessa.
“Olemme hyvin ylpeitä siitä, mitä tahansa tapahtuu tulevaisuudessa, kun voimme sanoa, että loimme tämän markkinan. Jos ajatellaan ulkokokkausfirmoja, markkinassa yleensä käy niin, että ne, jotka ovat sen luoneet, kasvavat isoimmaksi”, Tapaninaho toteaa.
“Markkinan kasvaminen ajaa meitä kehittämään tuotteita. Se pitää tekemisen mielenkiintoisena.”
Kuluneen vuoden tilanne näyttää Tapaninahon mukaan hyvältä. Tuotantopuolella tiimiä on kasvatettu ja yhtiö on tuonut markkinoille uuden sähkökäyttöisen pizzauunin, Ooni Voltin.
Volt-pizzauunin kehitys aloitettiin vuonna 2019, mutta julkaisua hidasti koronapandemian aiheuttamat ongelmat Kiinassa, jossa tuotteet valmistetaan.
“Paljon vaikutti se, että emme pystyneet käymään Kiinassa valmistajien luona. Ennen epidemiaa Kiinassa kävi joku lähes joka toinen viikko. Kaikki halusivat kehittää tuotetta. Samaan aikaan kasvoimme yrityksenä niin paljon, että jouduimme myös priorisoimaan muita tuotteita.”
Tapaninaho uskoo, että pizzan suosio tulee nousemaan entisestään lähivuosina.
“Yrityksiä ja ihmisiä on lähtenyt pizzan valmistukseen todella paljon, mikä vie pizzaskeneä eteenpäin. Seuraavien parin vuoden aikana tullaan näkemään paljon erilaisia pizzerioita. Esimerkiksi Detroit- ja New York -tyyliset pizzat ovat nyt suuressa nosteessa. Uskon, että Euroopassa erilaisten pizzerioiden kirjo kasvaa. Tätä on tapahtunut jo jenkeissä pitkän aikaa”, Tapaninaho ennustaa.
“Hienointa on parin viime vuoden aikana ollut kertoa ihmisille, että pizza ei ole vain pizzaa. Jokaisella pizzalla on oma tarinansa, ja jokainen voi onnistua pizzan valmistamisessa”, Tapaninaho päättää.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









