Ruoka

Marttaliitto tutki: Vain joka neljäs kuluttaja tarkistaa pakkausmerkinnöistä alkuperämaan, eniten pakkausmerkinnät vaikuttavat yli 50-vuotiaisiin naisiin

Vähiten pakkausmerkinnät kiinnostavat nuoria miehiä.
Kari Salonen
Pakkausmerkinnät ovat tärkeitä erityisesti vanhemmalle väestönosalle.

Marttaliiton teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan vain noin neljännes kuluttajista tarkistaa pakkausmerkinnöistä tuotteen alkuperämaan. Pakkausmerkinnät vaikuttavat eniten yli 50-vuotiaiden naisten ostopäätökseen. Vähiten pakkausmerkinnät taas kiinnostavat nuoria miehiä.

Tästä huolimatta neljä viidestä suomalaisesta lukee pakkausmerkintöjä. Eniten suomalaiset etsivät pakkausmerkinnöistä tietoa tuotteen ainesosista ja sen alkuperästä. Lisäksi myös sokerin rasvan määrä kiinnostavat runsaasti. Sen sijaan elintarvikkeen sisältämän suolan ja kuidun määrä kiinnostaa harvoja.

Kuten todettua, eniten pakkausmerkinnät vaikuttavat yli 50-vuotiaisiin naisiin. Toisaalta kyselytutkimuksen mukaan elintarvikkeiden pakkausmerkinnät ovat tärkeitä myös keski-ikäisille miehille. Lisäksi erillisenä ryhmänä heistä, joille pakkausmerkinnät ovat tärkeitä, erottuvat yli 65-vuotiaat naiset.

Siitä huolimatta, että 84 prosenttia kyselyn vastaajista alkuperämaatieto on erittäin tai melko tärkeä, vain 21 prosenttia eli noin joka neljäs vastaaja tarkistaa kyseisen tiedon elintarvikepakkauksista.

Marttaliiton kuluttajatutkimukseen vastasi viime vuoden joulukuussa yhteensä 1012 ihmistä. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS Agri Oy.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Enemmistö suomalaisista pitää ruokakeskustelua polarisoituneena – kasvisruokayritys näki tilaisuuden ja mainosti lihansyönnin puolesta

MT:n lukijat himoitsevat banaanipusuja takaisin – mokka nousi ylivoimaisesti Suukkojen ykkösmauksi

Kerrosviljelmä kasvattaa versoja ja yrttejä keskellä Vantaan kaupunkia – "Tyhjältä pöydältä aloitettiin, kaikki on opittu kantapään kautta"

Tutkimus: Suomalaiset pitävät ruisleipää kiinnostavimpana leipänä