Ruoka

Pientuottajiin keskittyvä Pieni Ruokakauppa moninkertaisti myyntinsä koronakevään aikana: "Kysyntää uusille tuottajille on"

Sopivat tilat valitaan mukaan tapauskohtaisesti. Kysyntää uusille tuottajille on etenkin tuorevihannespuolelle.
Kari Salonen
Eggspressin ja Pienen Ruokakaupan tuottajamäärät kasvoivat keväällä. Arkistokuvassa yrittäjä Mikko Välttilä ja kesäpossut.

Koronakevät kiritti lähiruuan verkkokauppaa.

Pientuottajiin keskittyvä Pieni Ruokakauppa kymmenkertaisti myyntinsä verkossa koronakriisin ensimmäisen kolmen viikon aikana. Verkkokauppa avattiin syksyllä 2019 ja se toimii Vaahteranmäen Eggspress -palvelun yhteydessä.

”Ollaan lisätty toimituspäiviä, kasvatettu toimitusalueita ja otettu aika paljon uusia tuottajia”, kertoo Pienen Ruokakaupan viestintä- ja markkinointivastaava Elina Välttilä. Edelleen myynti on selkeästi korkeammissa luvuissa kuin ennen koronaa.

Kasvanut kysyntä parantaa mahdollisuuksia laajentaa tuottajaverkostoa lähiruuan ympärillä.

Pienestä Ruokakaupasta toimituksia tehdään asiakkaiden kotioville viisi kertaa viikossa. Toimitusalueita ovat Uusimaa, Turku ja Tampere.

Eggspressin yrittäjät taas ajavat reittejä paikkakunnasta toiseen, ympäri Suomen. Asiakkaat noutavat tilaamansa tuotteet kuljetusauton luota ennalta sovittuun aikaan.

Myös Eggspressillä palvelun kysyntä lähti maaliskuussa laukkaan. ”Kymmenen viikkoa mentiin tukka putkella”, sanoo yrittäjä Mikko Välttilä.

Vaikutus syntyi Välttilän mukaan kahta reittiä. Ihmiset hamstrasivat koronakriisin alussa ruokaa. Samalla monen pientuottajan varastot olivat täynnä, koska ravintoloiden kysyntä oli loppunut tyystin. Esimerkiksi pääsiäiseksi ravintoloihin varatut erät uhkasivat jäädä myymättä.

Mahdollisuus tyhjentää varastoja tarjoutui Eggspressin ja Pieni Ruokakauppa -palvelun kautta.

Tuottajamäärä kaksinkertaistui keväällä muutamassa viikossa. Mukana on nyt 70 tuottajaa ja lisää mahtuu, Välttilä mainitsee.

Sopivat tilat valitaan mukaan tapauskohtaisesti. Kysyntää uusille tuottajille on etenkin tuorevihannespuolelle.

Eläinpuolella tilan tulee osoittaa ottavansa eläinten hyvinvoinnin huomioon paremmin kuin keskivertotila. ”Nautatila, missä naudat laiduntavat on sopiva, ritiläpohjainen sonnikasvattamo ei. Myös possuilla pitää olla mahdollisuus ulkoilla.”

Erityisen hyvin koronakriisin aikana kauppansa ovat tehneet marjat ja jäätelöt, kertoo Elina Välttilä. Myös lihaa menee sen verran, mitä sitä tuleekin.

”Ei ole tarvinnut kriteereistä joustaa. Mahtavia tuotteita ja tuottajia löytyy.”

Lähiruuan verkkomyynti ei Suomessa ole edennyt vaikeuksitta. Siihen keskittynyt Ruokaasuomesta.fi-verkkopalvelu lopetettiin hiljattain.

Pienen Ruokakaupan menestyksessä aktiivinen someviestintä on vahva tekijä, Elina Välttilä arvelee.

Lue myös:

Lihantuottaja ajaa 1 400 kilometriä, kun vie rotujauhelihaa Pohjois-Pohjanmaalta Helsinkiin – "Emme halua pettää vakioasiakkaitamme"

"Eihän tämmöisiä tuotteita kaupasta saa!" – lähiruoka innostaa Pohjois-Savossa

Lähiruoan kysyntä on nosteessa koronaviruksen vanavedessä – suoramyynti on koettu helpoksi ja turvalliseksi tavaksi tehdä ostoksia

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Joka neljäs talous ei osta joulukinkkua lainkaan – valtaosa kinkun hankkivista haluaa kotimaisen

Fazerin kauraa hyödyntävä ksylitolitehdas on vuoden 2020 Tähtiteko

Selvitys koulujen korona-ajasta: Kouluruokailuja järjestetty laittomasti jakamalla ruokarahaa ja maskit valtaosalla hankkimatta

Löytyvätkö nämä tuotteet ostoskoristasi? K-ryhmä listasi ensi vuoden 15 nousijaa