Pientuottajiin keskittyvä Pieni Ruokakauppa moninkertaisti myyntinsä koronakevään aikana: "Kysyntää uusille tuottajille on"
Sopivat tilat valitaan mukaan tapauskohtaisesti. Kysyntää uusille tuottajille on etenkin tuorevihannespuolelle.
Eggspressin ja Pienen Ruokakaupan tuottajamäärät kasvoivat keväällä. Arkistokuvassa yrittäjä Mikko Välttilä ja kesäpossut. Kuva: Kari SalonenKoronakevät kiritti lähiruuan verkkokauppaa.
Pientuottajiin keskittyvä Pieni Ruokakauppa kymmenkertaisti myyntinsä verkossa koronakriisin ensimmäisen kolmen viikon aikana. Verkkokauppa avattiin syksyllä 2019 ja se toimii Vaahteranmäen Eggspress -palvelun yhteydessä.
”Ollaan lisätty toimituspäiviä, kasvatettu toimitusalueita ja otettu aika paljon uusia tuottajia”, kertoo Pienen Ruokakaupan viestintä- ja markkinointivastaava Elina Välttilä. Edelleen myynti on selkeästi korkeammissa luvuissa kuin ennen koronaa.
Kasvanut kysyntä parantaa mahdollisuuksia laajentaa tuottajaverkostoa lähiruuan ympärillä.
Pienestä Ruokakaupasta toimituksia tehdään asiakkaiden kotioville viisi kertaa viikossa. Toimitusalueita ovat Uusimaa, Turku ja Tampere.
Eggspressin yrittäjät taas ajavat reittejä paikkakunnasta toiseen, ympäri Suomen. Asiakkaat noutavat tilaamansa tuotteet kuljetusauton luota ennalta sovittuun aikaan.
Myös Eggspressillä palvelun kysyntä lähti maaliskuussa laukkaan. ”Kymmenen viikkoa mentiin tukka putkella”, sanoo yrittäjä Mikko Välttilä.
Vaikutus syntyi Välttilän mukaan kahta reittiä. Ihmiset hamstrasivat koronakriisin alussa ruokaa. Samalla monen pientuottajan varastot olivat täynnä, koska ravintoloiden kysyntä oli loppunut tyystin. Esimerkiksi pääsiäiseksi ravintoloihin varatut erät uhkasivat jäädä myymättä.
Mahdollisuus tyhjentää varastoja tarjoutui Eggspressin ja Pieni Ruokakauppa -palvelun kautta.
Tuottajamäärä kaksinkertaistui keväällä muutamassa viikossa. Mukana on nyt 70 tuottajaa ja lisää mahtuu, Välttilä mainitsee.
Sopivat tilat valitaan mukaan tapauskohtaisesti. Kysyntää uusille tuottajille on etenkin tuorevihannespuolelle.
Eläinpuolella tilan tulee osoittaa ottavansa eläinten hyvinvoinnin huomioon paremmin kuin keskivertotila. ”Nautatila, missä naudat laiduntavat on sopiva, ritiläpohjainen sonnikasvattamo ei. Myös possuilla pitää olla mahdollisuus ulkoilla.”
Erityisen hyvin koronakriisin aikana kauppansa ovat tehneet marjat ja jäätelöt, kertoo Elina Välttilä. Myös lihaa menee sen verran, mitä sitä tuleekin.
”Ei ole tarvinnut kriteereistä joustaa. Mahtavia tuotteita ja tuottajia löytyy.”
Lähiruuan verkkomyynti ei Suomessa ole edennyt vaikeuksitta. Siihen keskittynyt Ruokaasuomesta.fi-verkkopalvelu lopetettiin hiljattain.
Pienen Ruokakaupan menestyksessä aktiivinen someviestintä on vahva tekijä, Elina Välttilä arvelee.
Lue myös:
"Eihän tämmöisiä tuotteita kaupasta saa!" – lähiruoka innostaa Pohjois-Savossa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
