Suomalaisten kotimaisen ruuan arvostus on aina ollut vahvaa, mutta koronapandemian myötä arvostus on entisestään vahvistunut. K-ryhmän teettämän tutkimuksen mukaan 87 prosenttia suomalaisista sanoo nyt suosivansa suomalaista ruokaa aina kun mahdollista.
K-ryhmän myyntitiedoista selviää, että esimerkiksi Hyvää Suomesta -merkittyjen vehnäjauhojen, paistotuotteiden, marja- ja hedelmäpakasteiden ja jauhelihan myynti on tammi-lokakuussa noussut kymmenen prosenttia.
Sirkkalehti-merkittyjen sipuleiden, paprikoiden, tomaattien, perunoiden, vihannesten ja juuresten myynti on noussut 16 prosenttia.
Tärkeimmäksi syyksi suosia suomalaista 68 prosenttia sanoo halun tukea suomalaista työtä. Lähes yhtä moni arvostaa suomalaisen ruuan puhtautta ja laatua. 59 prosenttia arvostaa turvallisuutta ja luotettavuutta ja 57 prosenttia haluaa tukea ruuantuotannon omavaraisuutta.
Vähiten tärkeitä syitä ovat suomeksi saatu kuluttajapalvelu ja pohjoismainen ruokavalio. Joka kymmenes sanoo, että suomalainen on sopivan hintaista ja 14 prosenttia mainitsee syyksi luonnon monimuotoisuuden säilyttämisen.
K-ryhmän tutkimuksen toteutti Frankly Partners ja siihen vastasi 1151 aikuista suomalaista elokuussa 2020.
Lue myös:
Kauppaketjujen ostotilastot: Nyt kysyntää on marjoille ja kalalle – avokadon huippuvuodet ovat ohi
Suomi-ruuan suosio näkyy kaupan myyntidatassa – Isoin muutos alle 35-vuotiaiden ostoksissa