Ruoka

Kaurajuomayhtiö Oatly vastaa saamiinsa moitteisiin: "Emme aio muuttaa markkinointiamme"

Oatly sai Mainonnan eettiseltä neuvostolta huomautuksen hyvän tavan vastaisesta mainonnasta.
Jarkko Sirkiä
Oatly lähetti Maitomyytit-kirjeen noin 250 0000 suomalaiseen kotitalouteen, joissa on 6–12-vuotiaita lapsia. Oatlyn mukaan kirjanen oli suunnattu lapsiperheiden vanhemmille.

Kaurajuomistaan tunnettu Oatly Group sai Keskuskauppakamarin alaiselta Mainonnan eettiseltä neuvostolta huomautuksen hyvän tavan vastaisesta mainonnasta. Mainonnan eettinen neuvosto puuttui päätöksessään erityisesti siihen, että kaurajuomayhtiön markkinointi oli suunnattu lapsiin ja käytetty hyväksi lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta.

Ruotsista johdettu kaurajuomayhtiö Oatly Group on hyvin hämmästynyt ja yllättynyt saamistaan Suomen yhtiön markkinointiin kohdistetuista moitteista.

Maaseudun Tulevaisuuden haastattelussa Oatly Groupin viestintäpäällikkö Linda Nordgren kieltää, että yhtiön tarkoitus olisi ollut vaikuttaa lapsiin:

"Selkeä tavoitteemme oli lähestyä lasten vanhempia. Kirjanen ("Maitomyytit") lähetettiin kotitalouksille, joissa asuu lapsia – ja se oli osoitettu vanhemmille. Myös sen sisältö oli kirjoitettu pitäen vanhempia mielessä."

"Siksi aiomme valittaa saamastamme huomautuksesta", Oatlyn Nordgren kommentoi Mainonnan eettisen neuvoston päätöstä.

Oatly Groupin Linda Nordgren kommentoi Suomen-yhtiön puolesta Ruotsin Malmön pääkonttorista. Nordgrenin mukaan Oatly ei aio huomautuksen vuoksi muuttaa mainontaansa tai markkinointiaan Suomessa. Nordgren tulkitsee huomautuksen koskevan yhtiön "Maitomyytit"-kampanjaa, joka muutenkin on jo loppunut.

Oatly lähetti Maitomyytit-kirjeen noin 250 0000 suomalaiseen kotitalouteen, joissa on 6–12-vuotiaita lapsia.

Verkkosivullaan konsernin Suomen-yhtiö jatkaa "maitolobbyn" mustamaalaamista.

"Se, mikä tästä (päätöksestä) tekee mielenkiintoisen on, että meidät tuomitaan epäeettiseksi, kun lähestymme vanhempia. Ihmettelemme, mitä sitten pitäisi ajatella meijerialasta, joka on vuosikymmeniä sijoittanut valtavia resursseja pyrkiessään kouluissa vaikuttamaan lapsiin", Oatlyn Linda Nordgren ihmettelee.

Lue aiheesta lisää: Oatly sai huomautuksen hyvän tavan vastaisesta markkinoinnistaan: "Lapsiin suunnatussa mainonnassa hyödynnettiin lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta"

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Suomessa myytyjen elintarvikkeiden kotimaisuusaste 72 prosenttia – siitä huolimatta Suomi on riippuvainen tuonnista

Mitä on käänteinen ruskistaminen? Perinteinen grillaus saa tänä kesänä lisämausteita maailmalta ja yhdessäolosta

Vaali-illan jännitykseen ja juhlintaan sopii ateria, johon kootaan alkukesän herkkuja

Söin täällä: Tiedätkö, mitä on axgan? Sitä voi maistaa Ahvenanmaan purjehdusseuran ravintolassa