Ruoka

Oma panimo lupia vaille valmiina käyntiin – omaa olutta alkaa virrata Tammiston Cittarin panimosta lähiviikkoina

K-Citymarket-kauppias Kimmo Sivonen uskoo menestyksen tulevan asiakastarpeiden tunnistamisesta, paikallisuudesta ja toimintojen tehokkuudesta.
Sanne Katainen
Kimmo Sivosen mukaan paikallisuuden ja lähiruuan suosion kasvu näkyy kaupassa. Myös ostamisen helppous on tärkeää. Sivosen Citymarket alkaa panna omaa olutta.

Vantaan Tammistossa tarvittiin viime torstaina liikenteenohjausta, kun K-Citymarket avattiin uudistettuna. Puolitoista vuotta Tammiston Citymarketia vetänyt Kimmo Sivonen on pannut hypermarketin uuteen kuosiin.

Oma yrttikasvattamo, pizzaleipomo, lihanleikkaamo, sushikeittiö – yhteensä yli 30 000 elintarviketta, joista osa löytyy vain täältä, Sivonen kertoo. Kauppakeskus Jumbon Cittari on vain muutaman kilometrin päässä, mutta siellä on eri valikoima.

K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtajan Ari Akselin mukaan Sivosen Citymarket on hyvä esimerkki K-kauppiaiden toiminnasta.

"Myynti on räätälöity asiakkaiden toiveiden mukaan. Jokaisella K-ruokakaupalla on kauppakohtainen liikeidea, ja se ohjaa kunkin kaupan uudistusta", Akseli korostaa.

Kauppakohtainen toiminta takaa Akselin mukaan myös hyvän väylän pientuottajille. Oman tuotteensa voi saada ensin paikalliseen markettiin, ja jos se menestyy, niin sitä kautta Keskon valikoimiin.

Suomalaiset ruokakaupat ovat kansainvälisesti kärkijoukossa. Kun Järvenpään Citymarket valittiin vuonna 2019 maailman parhaaksi ruokakaupaksi, ei Pohjoismaista ollut sitä ennen ollut edes ehdokkaita kisassa, vaan ainoastaan kansainvälisten jättiketjujen konseptikauppoja.

Menestyksen salaisuudeksi Akseli näkee vankkaan data- ja robottiosaamiseen yhdistyvän intohimon ja inhimillisen tekijän.

Esimerkkinä tästä Akseli nostaa Tammiston Cittarin toiminnan pandemian alkaessa. Sivonen alkoi yhteistyön Finnairin kanssa, sekä auttaakseen Finnairia että palvellakseen asiakkaita. Kaupassa alettiin myydä lentokoneaterioita.

"Idea uutisoitiin 63 maassa. Ei sitä robotti olisi keksinyt", Akseli nauraa. "Robotit ovat hyviä tekemään rutiineja, mutta tarvitaan inhimillinen tekijä."

Tammiston Cittariin avataan pian myös oma panimo, heti kun luvat on saatu kuntoon. Sivosen mukaan viranomaiset ovat suhtautuneet asiaan myönteisesti.

Panimovastaava Mikko Aholalla on jo raaka-aineet valmiina ja tankit pestyinä odottamassa ensimmäistä viidensadan litran erää amber ale -pintahiivaolutta. "Se on perienglantilaista ja helppoa juoda. Uppoaa laajaan yleisöön."

Myymäläpanimo on tiettävästi ensimmäinen tässä laajuudessa. Sen kapasiteetti on 30 000–50 000 litraa, mutta tuotanto saadaan kannattavaksi pienemmälläkin määrällä.

Olut on mahdollisimman kotimaista: maltaat tulevat Viking Maltilta, tölkit Hämeenlinnasta ja pesuaineet Turusta. "Pari mallasohran viljelijää on jo ilmoittautunut, joten jatkossa voidaan ehkä saada olutta tietyltä pellolta", Ahola uumoilee.

Oluen mäskikään ei mene hukkaan, vaan siitä on tarkoitus tehdä olutnäkkäriä. Lisäksi heviosaston hävikkiä voidaan hyödyntää oluen maustamiseen.

Tammiston Citymarketin liikevaihto oli vuonna 2020 noin 52 miljoonaa euroa. Sivosen mukaan se on tänä vuonna kasvanut, vaikka kauppaa uudistettiin. Remontti maksoi noin 10 miljoonaa euroa.

Lue myös:

Tuleeko ruokakaupasta elämyskeidas, jossa robotti valitsee tuotteet juuri minulle? Viisikymppinen Citymarket-ketju kurkisti tulevaisuuteen

MT testasi: Pieni vai iso kauppa? Minkä valikoimassa häviää, sen asioinnin sujuvuudessa voittaa

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Moni korvaa aamupalan kahvilla – niin ei kannattaisi tehdä, koska aamupalassa piilee tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita

Rantaterassilla pitää saada kalapurilainen

Helteet palaavat, huolehdi nestetasapainosta – ravitsemusterapeutti neuvoo, mitä asioita nesteytyksessä kannattaa ottaa huomioon

Lähikala ui merestä klassikkoannokseen