Ruoka

Ajattelitko ostaa alekinkun? Tarjolla enää enimmäkseen isoja kimpaleita

Välipäiville ei jäänyt enää paljon myytävää. Aleprosentit vaihtelevat 20:sta 70:ään.
Riitta Mustonen
Koko Suomen joulukinkkumarkkina on noin kuusi miljoonaa kiloa. Porvoon Citymarketissa myytiin tiistaina kinkkuja puoleen hintaan.

Joulukinkkujen kauppa kävi lihatalojen mukaan joulun alla ennakoidusti, ja kaupatkin ilmoittavat myynnin menneen normaaliin tapaan. Joulunpyhien jälkeen kauppojen laareissa näkyi vaihtelevia alennuksia. Esimerkiksi Porvoon Lidlissä kinkkuja myytiin 20 prosentin alennuksella, kun Citymarketissa luuttoman viljaporsaan juhlakinkun hinta oli pudonnut puoleen ja S-marketissa kolmannekseen.

HKScan toimitti joulukinkkuja myyntiin vähittäiskaupoille suunnilleen viimevuotisen määrän ja Food service -puolelle vähän viimevuotista enemmän. Määrämuutokset ovat kuitenkin hyvin hitaita, kertoo markkinointijohtaja Mikko Järvinen.

HKScanin eniten myyty yksittäinen tuote oli pakastettu noin 7-kiloinen juhlakinkku potkalla, mutta suurin tuoteryhmä oli alle 4-kiloiset luuttomat juhlakinkut, joissa on monta vaihtoehtoa.

Kypsien kinkkujen osuus on noin kymmenen prosenttia. Eniten kasvoi valmiiksi viipaloitujen joulukinkkujen myynti pienissä pakkauksissa. Myös 1–1,5-kiloisten kinkkujen myynti on kasvanut.

Koska samalla perinteisten isojen kokonaisten kypsien kinkkujen myynti laskee paljon, on koko kypsien kinkkujen myynti vähentynyt.

"Kinkut riittivät hyvin eikä jäänyt yli. Pitkä kokemus ja hyvä yhteistyö asiakkaiden kanssa auttoivat saamaan 'jalkaa lankulle'", Järvinen kiittää. "Käytännössä kinkkuvarastot on myyty tyhjiksi."

Atrian kinkkukauppa käynnistyi marraskuussa varsin vilkkaasti ja paremmin kuin edellisvuosina, mutta joulukuu mentiin edellisvuosien tahtiin, kertoo lihaliiketoiminnan johtaja Markku Hirvijärvi.

"Luullinen ja luuton juhlakinkku olivat joulupöydän kunkkuja, mutta pienten kinkkujen osuus kasvoi hieman, samoin kypsien ja tuoresuolattujen kysyntä, joka kasvaa vuosi vuodelta", Hirvijärvi summaa.

Atrialta jäi joulun alla myymättä muutama lava, jotka tehtiin loppuvaiheessa varmuuden vuoksi, yhteensä 1 000–1 500 kiloa. "Näille on jo koti meidän ruokatehtaallamme."

"Kokonaisuuteen nähden onnistuttiin erinomaisesti. Kypsiä kinkkuja olisi ehkä mennyt hieman enemmän, joten ensi vuoden ennustetta on vähän korjattava niiden osalta ylöspäin. Kun kotitaloudet pienenevät, niin kypsien ja valmiimpien tuotteiden menekki näyttää hieman kasvavan", Hirvijärvi ennakoi.

Atria myi tänä vuonna kaikkiaan 2,5 miljoonaa kiloa kinkkuja.

Kari Salonen
Palvelutiskin myyjä Milla Bastman järjesteli K-Citymarket Tammistossa Vantaalla Wotkin'sin Viljasika herkkukinkkua tiskiin. Kinkkua myytiin maanantaina tarjoushintaan 7,99 euroa kilo, kun se ennen joulua maksoi liki 13 euroa kilo.

Sekä S- että K-ryhmästä kerrotaan kinkkujen myynnin laskeneen kiloissa.

SOK Marketkaupan myyntipäällikön Mikko Kovalaisen mukaan joulukinkkujen myynti laski kiloissa kolmantena vuonna peräkkäin, mutta kasvoi euroissa muutaman prosenttiyksikön viime vuoteen verrattuna. Myös edellisinä jouluina euromääräinen myynti on kasvanut.

Suosituimmat kinkut ovat potkallinen seitsemän kilon kinkku, viiden kilon kinkku ja kolmen kilon luuton kinkku raakapakasteina. Tuoresuolatuista viiden suosituimman kinkun joukkoon ylsi viiden kilon kinkku.

"Tilaamistamme kinkuista kaupaksi meni yli 95 prosenttia jouluaattoon mennessä. Myymättä jääneistä isoin osa oli 5–7 kilon pakastekinkkuja", Kovalainen kertoo.

Kovalaisen mukaan kaikki pakaste- ja tuoresuolatut kinkut olivat kotimaisia. Kypsistä kinkkutuotteista kaksi oli valmistettu saksalaisesta sianlihasta. "Kotimaisten kinkkujen osuus myynnistä on noin 99 prosenttia."

Kypsien kinkkujen osuus on pikkuhiljaa kasvanut ja niiden osuus joulukinkkujen myynnistä on S-ryhmässä nyt reilut 15 prosenttia.

Riitta Mustonen
S-marketissa HK:n tuoresuolatun juhlakinkun hinta oli tiistaina pudonnut kolmasosaan alkuperäisestä.

Keskon päivittäistavaratoimialan tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorisen mukaan kinkkujen myynnin vähenemiseen vaikuttivat todennäköisesti lyhyet pyhät ja se, että osa hakee valmiimpia vaihtoehtoja joulupöytään.

Eniten K-ryhmässä kasvoi pikkukinkkujen, kypsien kinkkujen ja kinkkuviipaleiden myynti.

"Kinkut riittivät pääsääntöisesti hyvin, mutta luomu- ja pikkukinkkuja olisi saattanut mennä enemmänkin". Vuorinen arvioi.

Tuoreet ja pakastetut kinkut olivat K-kaupoissakin pääosin suomalaisia, mutta kypsistä ja viipaloiduista kinkuista tuonnin osuus oli viidesosa.

Lidlin ostopäällikön Antti Wainikaisen mukaan Lidlin kinkkukauppa kasvoi edellisvuodesta muutaman prosentin ja kokonaiset kinkut tekivät parhaiten kauppansa. Lidlin kaikki kokonaiset pakaste- ja tuorekinkut olivat kotimaisia. Kypsistä kinkuista osa oli ulkomaista alkuperää.

Lue myös:

Iso kinkku joulupöydässä on enää poikkeus – alle kolmikiloiset kinkut ovat yhä suosituimpia ja kalkkunan valitsee jo 15 prosenttia

S-ryhmä kertoi, että kaikki sen joulukinkut ovat kotimaisia – verkkokaupasta löytyy kinkkuja saksalaisesta lihasta, SOK vastaa: "Tarkoitimme tuoresuolattuja ja pakastettuja"

"Tuontiliha on irvokkuuden huippu" – MTK:n Marttila ja tuottajat ihmettelevät, miksi kauppa tuo halpoja kinkkuja ulkomailta

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Harhaanjohtava logo sai kansan tuomion: Arla Ruotsin luomumaito on vuoden ruokahuijaus

"Surullista, ettei puhuta kotimaisen ruuantuotannon puolesta", lippukunnanjohtaja sanoo – Suomen Partiolaisten kasvisruokalinjaus nosti väittelyn puolesta ja vastaan

THL: Ruokaravintolat voisivat olla jopa puoleenyöhön auki – baarien ja yökerhojenkin rajoituksia voi ehkä höllätä, jos terveydenhuollon kuorma on keventynyt

Oatlyn mainoksia poistettiin Britanniassa harhaanjohtavien väitteiden takia – liioitteli maidon ja lihan tuotannon päästöjä