Wiitaunioni lanseerasi lähiruokamerkinnän julkisiin hankintoihin
Lähiruuan suosiminen julkisissa hankinnoissa ei nosta kustannuksia juurikaan.
Pihtiputaan lukion partiolinjalaiset Siiri Lahtinen, Henna Kinnunen ja Minttu Varis ideoivat logon Pihtiputaan ja Viitasaaren alueella toteutettavaan lähiruokaa suosivaan kampanjaan. Kuva: Petteri KivimäkiPohjoisessa Keski-Suomessa toimiva Viitasaaren kaupungin ja Pihtiputaan kunnan muodostama Wiitaunioni on lanseerannut lähiruokamerkinnän, jolla pyritään lisäämään lähiruuan käyttöä kaikissa julkisissa hankinnoissa.
Kantavana ajatuksena on luokitella ja merkitä kaikki seudun julkisissa laitoksissa; kouluissa, päiväkodeissa ja vanhustentaloissa käytettävät sekä kotipalvelun kautta kuljetettavat ruoka-annokset.
"Tällä tavoin päästään selvyyteen siitä, mikä on ruuan todellinen kotimaisuusaste ja paljonko siitä tulee läheltä", Wiitaunionin ruoka- ja puhtauspalvelupäällikkö Sari Wilkman toteaa.
Useissa kunnissa on Wilkmanin mukaan olemassa perusteettomia ennakkoluuloja lähiruuan suosimisen kustannuksista.
"Laskelmiemme mukaan lähiruuan suosiminen kaikissa mahdollisissa julkisissa hankinnoissa nostaa kustannuksia vain viidellä prosentilla. Se on siis aivan olematon määrä, ja käytännössä maksaa itsensä takaisin kun aluetalous sitä kautta vahvistuu."
Lähiruuan suosiminen julkisissa hankinnoissa on helpoimmillaan syksyllä, jolloin omena- ja juuressadot valmistuvat.
Pihtiputaan lukion partiolinjalaiset ovat ideoineet hankkeen logon, joka julkistettiin eilen perjantaina Viitasaaren lähiruokatorilla Keskintöjen viikko -tapahtuman yhteydessä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
