Kinkku edelleen joulupöydän liharuokien ykkönen
Kinkku hankitaan noin seitsemään kotitalouteen kymmenestä. Niistä 93 prosenttia aikoo ostaa kotimaisen ja vajaa 6 prosenttia ulkomaisen kinkun.Lihatiedotus kertoo, että joulukinkun kotimaisuus on tärkeää kahdeksalle kymmenestä kuluttajasta. Määrä on kaksi prosenttiyksikköä suurempi kuin vuotta aiemmin.
Tärkeintä kotimaisuus on naisille, 84 prosenttia heistä pitää sitä erittäin tai melko tärkeänä ostoperusteena. Miehille kotimaisuus on vähemmän tärkeää, mutta 76 prosenttia heistäkin arvioi kotimaisuuden melko tai erittäin tärkeäksi.
Tiedot käyvät ilmi Suomen Gallup Elintarviketiedon 26.–27.11. tekemästä kyselystä, johon vastasi 1 204 yli 15-vuotiasta suomalaista.
Viime vuonna Suomessa syötiin lihayritysten ja tullitilaston tietojen mukaan yhteensä noin 7,2 miljoonaa kiloa joulukinkkua. Määrä kasvoi kymmenisen prosenttia edellisvuodesta. Ulkomaisten kinkkujen osuus oli 5 prosenttia, eniten kinkkuja tuotiin Tanskasta.
Koko viime vuoden kinkkumäärästä 5–7 kiloa painavien juhlakinkkujen osuus oli hieman yli puolet. Luuttomia, 3–5 kilon kinkkurullia oli neljännes ja perinteisiä, noin 10 kilon kinkkuja reilu viidennes.
Tänäkin jouluna ylivoimaisesti suosituimpia kinkkuja ovat juhlakinkut. Perinteisellä kinkulla on myös oma vakaa kannattajakuntansa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


