Ravintolat tuoreen kalan Apajalle
Apaja on järjestelmä, johon kalastajat ilmoittavat saaliinsa heti kun se on tiedossa. Ravintolat ostavat tarvitsemansa kalan virtuaalisesta huutokaupasta. Näin tuoreen kalan kysyntä ja tarjonta kohtaavat.Apaja-järjestelmä on kehitetty Helsingin yliopiston taloustieteen laitoksella. Kun järjestelmässä on mukana paljon kalastajia ja ostajia, se takaa kalan riittävyyden ja oikeudenmukaisen hinnan.
Kalastajat ilmoittavat aamun saaliinsa järjestelmään ennen puoltapäivää. Ostajat, joista suurin osa on ravintoloita, näkevät tarjonnan ennen iltapäiväkahdelta alkavaa huutokauppaa.
Seuraavana aamuna kala toimitetaan käsiteltynä ostajalle.
Tarjonta ajoissa tietoon
”Tuoretta kalaa haluavien on vaikeaa löytää myyjiä olosuhteissa, jossa tarjonta ja tarjoajat vaihtelevat päivittäin. Apaja mahdollistaa sen, että päivän tarjonta on ostajien tiedossa ennen kuin kaikki kalat ovat edes ehtineet maihin”, kertoo Petri Ollila Helsingin yliopiston taloustieteen laitokselta.
Suomessa ei ole juuri harrastettu kalahuutokauppaa, mutta muualla maailmassa se on yleinen kauppatapa. Uutta kehitetyssä Apaja-järjestelmässä on, että kaloja ei tarvitse tuoda kauppapaikalle ja hakea sieltä, vaan huutokauppa toimii virtuaalisesti, Helsingin yliopisto ja Suomen Osteriakatemia kertovat tiedotteessaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

