Talous

Tukea matkustaja-autolautoille: Kumipyörärahdin merikuljetukset varmistetaan Huoltovarmuuskeskuksen toimenpitein

Huoltovarmuuskeskus on varautunut käyttämään toimenpiteisiin 45 miljoona euroa.
Jarkko Sirkiä
Tukea myönnetään seuraavien kolmen kuukauden ajaksi, ja tukitoimien jatkoa harkitaan, mikäli epidemian tilanne sitä vaatii.

Huoltovarmuuskeskus käynnistää pikaisesti taloudelliset tukitoimet, joiden tarkoituksena on turvata erityisesti huoltovarmuuden kannalta tärkeät tavaravirrat Suomesta Ruotsiin sekä Baltiaan ja sitä kautta Keski-Eurooppaan.

Merikuljetusten osuus Suomen tuonnista on noin 80 prosenttia ja viennistä noin 90 prosenttia, ja laivoilla kuljetetaan vuosittain noin miljoona rekkaa tuonti- tai vientitavaraa lastinaan.

Matkustaja-autolautoilla on tärkeä tehtävä kumipyörärahdin kuljettajina, ja niillä kulkee paljon elintarvikkeita, lääkkeitä sekä muita kulutustavaroita. Suuri osa tästä rahdista on välttämätöntä Suomen huoltovarmuudelle ja elinkeinoelämälle.

"Koronavirusepidemian torjuntatoimet ovat nyt käytännössä lopettaneet matkustaja-autolauttojen henkilöliikenteen, jonka tuotot ovat välttämättömiä toiminnan kannattavuudelle. Sen vuoksi turvaamme rahtikuljetukset lähikuukausien ajan tekemällä toimenpiteitä", Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja Tomi Lounema kertoo.

Kuljetusyritykset maksavat laivamatkasta edelleenkin normaaliin tapaan varustamoille. Sen lisäksi valtio alkaa maksaa varustamoille tukea, jolla katetaan rahtitulojen ja taloudellisesti kannattavaan liikennöintiin vaadittavan tulotason erotus. Ylimääräinen tuki voidaan periä pois jälkikäteen. Tuella mahdollistetaan liikenteen ylläpitäminen kannattavuusrajalla.

Tukea myönnetään seuraavien kolmen kuukauden ajaksi, ja tukitoimien jatkoa harkitaan, mikäli epidemian tilanne sitä vaatii. Tavaraliikenne varmistetaan, kunnes tilanne normalisoituu.

Tukijärjestely koskee yhteensä seitsemää matkustaja-autolauttaa.

Viisi niistä toimii Suomen lipun, yksi Ruotsin lipun ja yksi Viron lipun alla. Alukset liikennöivät Helsinki–Tallinna-, Turku–Tukholma- ja Vaasa–Uumaja-reiteillä.

Turun ja Tukholman välisellä reitillä kulkevat alukset varmistavat samalla myös Ahvenanmaan rahtiliikenteen jatkumisen Suomeen ja Ruotsiin. Saksaan ja muualle Eurooppaan suuntautuva RoRo- ja RoPax-liikenne on markkinoiden ehdoilla tapahtuvaa kannattavaa toimintaa, joka ei tarvitse tukea.

Huoltovarmuuskeskus on varautunut käyttämään toimenpiteisiin 45 miljoona euroa.

Lue lisää:

Laivayhtiöt huutavat valtiota apuun – "Pelkkä rahdin kuljettaminen ei kata kustannuksia"

Suomessa maailman viidenneksi paras ruokaturva – Muut Pohjoismaat tulevat perässä

Huoltovarmuuskeskus: Suomi voi selvitä koronasta vähin vaurioin – viranomaisia virus ei ole yllättänyt, yrityksiä kyllä

Lue lisää