Talous

Autoja verotettaisiin liki 10 senttiä kilometriltä, jos satelliittipaikannus ja kilometrivero otetaan käyttöön – muurari Jyväskylästä pitää veromuutosta asiallisena

Autoala laskee veron määräksi keskivertoautoilijalle 1300 euroa vuodessa.
Petteri Kivimäki
Jyväskylän Leppälahdella asuva uunimuurari Petteri Stubb tuntee Suomen sora- ja muut tiet, sillä hän muuraa uuneja ympäri Suomen. Autoveron muutosta kilometripohjaiseksi hän pitää asiallisena uudistuksena.

Autojen kilometrivero jäisi alle kymmeneen senttiin kilometriltä, jos kaikki muut verot korvattaisiin kilometriverolla, Autotuojat ja -teollisuus ry:ssä lasketaan.

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) on ehdottanut ajoneuvojen paikannukseen perustuvaa kilometriverotusta, joka korvaisi polttoaineveron.

"Käyttöön perustuva verotus on mielestämme järkevin tapa verottaa autoilijoita. Ensimmäiseksi pitäisi poistaa uusista autoista maksettava autovero, jotta saadaan autokanta uusiutumaan. Myöhemmin voidaan korvata ajoneuvovero ja polttoainevero kilometriverolla", Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo.

Autoalan laskelmien mukaan keskimääräinen kilometrivero henkilöautoille jäisi alle kymmeneen senttiin kilometriltä, ehkä 8 senttiin, jos kaikki muut verot korvataan kilometriverolla. Silloin keskimääräisellä 16 500 kilometrin ajolla autoilija maksaisi veroa 1 300 euroa vuodessa.

Veroilla kerätään liikenteeltä kahdeksan miljardia euroa vuodessa sisältäen arvonlisäveron

Keskimääräisellä verotuksella laskien myös raskaat ajoneuvot maksaisivat veroa saman verran kuin henkilöautot. Kuitenkin sekä Vanhasen että autoalan mukaan kilometriveroa tulee säätää niin, että tavarakuljetusten verotus on lievempää. Silloin henkilöautovero nousee, jos verokertymä halutaan pitää samana.

Autoilijoiden verotusta tulisi Vanhasen mukaan tasata sen mukaan, kuinka paljon valtio satsaa teihin ja katuihin. Siten sorateitä maaseudulla ajavan vero olisi kilometriä kohti pienempi kuin moottoritietä tai keskustojen katuja ajavan.

Vanhanen arvelee, että satelliittipaikannukseen perustuva verotus saataisiin aikaan kymmenen vuoden kuluessa, jolloin fossiilisten polttoaineiden kulutus lähes loppuu. Tilalle tulevat biopolttoaineet ja sähköautot. Veroa voitaisiin periä esimerkiksi tien numeroiden perusteella.

Jorma Ollilan työryhmä ehdotti jo vuonna 2013 vastaavaa kilometriverotusta. Se tyrmättiin lähinnä sillä perusteella, että ihmiset pelkäsivät, että heidän ajojaan valvottaisiin. Vanhanen ja Kallio uskovat, että järjestelmä pystytään luomaan siten, ettei kenenkään yksityisyys kärsi.

MTK:n puheenjohtajan Juha Marttilan mukaan paikannukseen perustuvassa liikenteen hinnoittelussa on hyvä, että voidaan ottaa huomioon sekä paikka että ajankohta. Siten ruuhka-aikaan katuja ajavia voidaan verottaa kovemmin kuin yöllä sorateillä ajavia.

Autotuojien mukaan verotus voidaan rakentaa myös vyöhykkeittäin esimerkiksi siten, että pääkaupunkiseutu ja muut isot kaupungit olisivat eniten verotettuja, sitten isojen kaupunkien naapurikunnat ja kolmanneksi maaseutu.

Autoalan Keskusliiton toimitusjohtajan Pekka Rissan mukaan uudistuksen suunta auton käytön verottamiseen on hyvä. Hänen mielestään kilometriveroon pitäisi siirtyä kuitenkin vasta 2030-luvulla.

"Aluksi on syytä pitää huolta, että autovero alenee ja vähäpäästöisten autojen hankinnassa edetään teknologianeutraalisti. Kaikkia vähäpäästöisiä ratkaisuja tulisi tukea, niitä ovat esimerkiksi sähkö, kaasu ja vety."

Bensiiniautojen muuntamista biokaasuautoiksi tulisi tukea nykyistä enemmän, jotta päästötavoitteet saavutettaisiin. Autojen valmistajat eivät ole kovin innokkaita valmistamaan kaasuautoja.

MT:n jättinumero ilmestyy 30.10.
Lue lisää

Liikenne kuntoon biopolttoaineilla, etätyöllä ja kilometriverolla, esittää keskusta – kokoomus poistaisi autoveron kokonaan

Maaseudun autoilija nuolee taas näppejään

Valtiovarainministeriö tyrmää alueellisen polttoaineveron – "Lisäisi liikennettä ja byrokratiaa"

Liikenneministeri Timo Harakka väläyttää alueellista bensaveroa – nykyvero epäoikeudenmukainen, mutta kilometriveroon ei voida siirtyä vielä lähivuosina