Talous

Z-sukupolvi ei innostu S-etukorteista, mutta uudenlainen osuustoiminta sytyttää

Osuustoiminnan valttikorttina nähdään kotimainen omistus ja sitoutuminen Suomeen.
Heikki Saukkomaa / Lehtikuva
SuomiAreenalla osuuskuntatoiminnasta keskustelivat Eero Heinäluoma (Tradeka), Tuuli Kousa (OP-ryhmä), Hannu Krook (S-ryhmä) ja Juho Romakkaniemi (Keskuskauppakamari). Keskustelua johti toimittaja Heikki Pursiainen.

Nuoria on vaikea saada kiinnostumaan perinteisestä osuustoiminnasta, OP-ryhmän viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Tuuli Kousa sanoi SuomiAreenan keskustelussa tänään tiistaina.

S-ryhmän pääjohtaja Hannu Krookin mukaan esimerkiksi ostosten keskittäminen alkaa kiinnostaa perheenmuodostusvaiheessa, jolloin kenties kulutuskin kasvaa.

"On tärkeää tehdä tarjoamamme palvelut nuorille kiinnostaviksi. Sovelluksessamme pystyy seuraamaan ostosten kotimaisuutta, hiilijalanjälkeä ja terveellisyyttä."

Yhteisöllisyys on kuitenkin trendikästä, ja Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen mukaan uusia yrityksiä perustetaan myös osuuskuntamuotoisina.

"Z-sukupolvi eli 90-luvun puolivälin ja 2000-luvun alun välillä syntyneet tekevät itse omat ratkaisunsa. Tasapainoa haetaan itsenäisyyden ja yhteisöllisyyden välillä. Siihen uudenlainen osuustoimintakin sopii", Romakkaniemi totesi keskustelussa.

Tradekan Eero Heinäluoma painotti, että osuustoiminnasta pitäisi opettaa kauppakorkeakoulussa.

"On outoa, että osuustoiminta on Suomessa todella vahvaa, mutta yliopistolla ei puhuta siitä tarpeeksi."

90 prosenttia suomalaisista on jäsenenä ainakin yhdessä osuustoimintayrityksessä. 3,8 miljoonalla suomalaisella on S-etukortti.

Vastuullisuus on jo pitkään kiinnostanut muitakin kuin osuuskuntia. Kotimaisuus pysyy kuitenkin osuustoiminnan valttina.

"Meitä ei koskaan myydä ulkomaille", S-ryhmän Krook toteaa.

Lue lisää

Luonnon monimuotoisuus pitäisi ottaa osaksi BKT:n arviointia: "Nyt BKT voi kasvaa, vaikka luonnon tila heikkenee"

SuomiAreena alkoi tänään – Katso tästä MT:n poiminnat ohjelmasta

SuomiAreena järjestetään ensi viikolla hybriditapahtumana Porissa ja Helsingissä

Suomalainen osuuskuntatoiminta sai kansainvälistä huomiota: "Ei ole itsestään selvää, että osuustoiminnan tila on näin hyvä"