Z-sukupolvi ei innostu S-etukorteista, mutta uudenlainen osuustoiminta sytyttää
Osuustoiminnan valttikorttina nähdään kotimainen omistus ja sitoutuminen Suomeen.
SuomiAreenalla osuuskuntatoiminnasta keskustelivat Eero Heinäluoma (Tradeka), Tuuli Kousa (OP-ryhmä), Hannu Krook (S-ryhmä) ja Juho Romakkaniemi (Keskuskauppakamari). Keskustelua johti toimittaja Heikki Pursiainen. Kuva: Heikki Saukkomaa / LehtikuvaNuoria on vaikea saada kiinnostumaan perinteisestä osuustoiminnasta, OP-ryhmän viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Tuuli Kousa sanoi SuomiAreenan keskustelussa tänään tiistaina.
S-ryhmän pääjohtaja Hannu Krookin mukaan esimerkiksi ostosten keskittäminen alkaa kiinnostaa perheenmuodostusvaiheessa, jolloin kenties kulutuskin kasvaa.
"On tärkeää tehdä tarjoamamme palvelut nuorille kiinnostaviksi. Sovelluksessamme pystyy seuraamaan ostosten kotimaisuutta, hiilijalanjälkeä ja terveellisyyttä."
Yhteisöllisyys on kuitenkin trendikästä, ja Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen mukaan uusia yrityksiä perustetaan myös osuuskuntamuotoisina.
"Z-sukupolvi eli 90-luvun puolivälin ja 2000-luvun alun välillä syntyneet tekevät itse omat ratkaisunsa. Tasapainoa haetaan itsenäisyyden ja yhteisöllisyyden välillä. Siihen uudenlainen osuustoimintakin sopii", Romakkaniemi totesi keskustelussa.
Tradekan Eero Heinäluoma painotti, että osuustoiminnasta pitäisi opettaa kauppakorkeakoulussa.
"On outoa, että osuustoiminta on Suomessa todella vahvaa, mutta yliopistolla ei puhuta siitä tarpeeksi."
90 prosenttia suomalaisista on jäsenenä ainakin yhdessä osuustoimintayrityksessä. 3,8 miljoonalla suomalaisella on S-etukortti.
Vastuullisuus on jo pitkään kiinnostanut muitakin kuin osuuskuntia. Kotimaisuus pysyy kuitenkin osuustoiminnan valttina.
"Meitä ei koskaan myydä ulkomaille", S-ryhmän Krook toteaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
