Talous

Ravintolatoimintansa myynyt Fazer ostaa perheyhtiö Kaslinkin

Yrityskaupan jälkeen Kaslinkista tulee osa Fazer Lifestyle Foods -liiketoimintaa.
Kari Salonen
Vuonna 2001 perustetun Kaslinkin liikevaihto oli viime vuonna 65 miljoonaa euroa.

Fazer-konserni kertoo, että se on allekirjoittanut sopimuksen Kaslinkin ostamisesta. Perheyritys Kaslink on erikoistunut kehittämään ja valmistamaan korkealuokkaisia Pohjoismaisia ruokatuotteita, kuten juomia, ruuanvalmistustuotteita ja välipaloja.

Osapuolet eivät kerro kauppahintaa.

Yrityskaupan jälkeen Kaslinkista tulee osa Fazer Lifestyle Foods -liiketoimintaa, joka keskittyy maidottomiin viljatuotteisiin, kasvipohjaisiin aterioihin ja mukaan otettaviin välipaloihin.

"Kaslink on innovatiivinen toimija, jolla on vahva kaupallinen näkemys, moderni tuotantolaitos ja teknologiseen tietotaitoon perustuva tuotannollinen osaaminen. Nämä yhdessä luovat erittäin kilpailukykyisen perustan kestävän kehityksen mukaisten kaurapohjaisten tuotteiden myyntiin, markkinointiin ja valmistukseen kansainvälisesti”, Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum sanoo tiedotteessa.

Kaslinkin perustaja Raino Kukkonen kertoo, että omistajaperheen keskuudessa oli jo jonkin aikaa mietitty eri vaihtoehtoja yrityksen kehittämiseksi. Pohdinnan lopputuloksena todettiin, että Kaslinkin halu kasvaa suureksi vaatii suurempia resursseja ympärilleen.

"Parhaana ratkaisuna näimme jatkaa eteenpäin uuden, merkittävästi suuremman kumppanin kanssa. Meille on ensisijaisen tärkeää, että omistus pysyy sinivalkoisena", Kukkonen kommentoi tiedotteessa.

Vuonna 2001 perustetun Kaslinkin liikevaihto oli viime vuonna 65 miljoonaa euroa. Yritys työllistää 170 henkilöä. Kaslinkin tuotteita myydään yli 15 Euroopan maassa.

Kauppa edellyttää Suomen kuluttaja- ja kilpailuviraston hyväksyntää.

Fazer kertoi reilu viikko sitten, että se myy ravintolatoimintansa noin 475 miljoonalla eurolla maailman johtavalle ruokailupalveluiden tarjoajalle Compass Groupille.

Lue lisää:

Fazer myy ravintolansa jättimäiselle, 5,5 miljardia ateriaa vuodessa tarjoilevalle Compass Groupille

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Estääkö yrityskauppa kilpailua? – Kilpailuviranomainen ottaa syyniin Heinon tukun myynnin Keskolle

Tieto yhdistyy norjalaiseen ohjelmistoyritykseen muodostaen kolmen miljardin euron jättiläisen

Fazer myy ravintolansa kansainväliselle jättiyhtiölle – miten käy ruuan kotimaisuuden?