Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • vierasyliö Maalaisjärkeä maaseudunrakentamisen ohjaukseen

    Suomalaisen maatalouden ja maaseudun muutos jatkuu

    edelleen. Maatilojen lukumäärä laskee mutta tuotanto ei pienene,

    koska pelloille riittää kysyntää laajentavien tilojen toimesta.

    Pelkkä ruuantuotanto ei

    kuitenkaan pidä maaseutua asuttuna ja elävänä sekä maisemaltaan hoidettuna ja kauniina.

    Maaseutu kaipaa myös uusia yrittäjiä sekä uusia asukkaita.

    Nykyisin puhutaan yhä

    enemmän vihreästä taloudesta

    ja vihreästä kasvusta. Niillä tarkoitetaan uusiutuvien luonnonvarojen innovatiivisempaan ja monipuolisempaan käyttöön perustuvaa elinkeinotoimintaa. Maaseudusta pitää rakentaa

    aiempaa vahvempi vihreän

    talouden toimija.

    Sekä maatalous että metsätalous uudistuvat. Hajautetun, uusiutuvan energian tuotanto ja siihen liittyvät kerrannaisvaikutukset luovat monipuolisia

    kehityksen edellytyksiä. Syntyy aivan uudenlaista yrittäjyyttä.

    Vihreään talouteen kuuluvat myös monet luontoon kytkeytyvät palvelut, kuten hyvinvointi ja elämykset. Uusia toimintoja muodostuu kierrätykseen,

    ravinteiden tehokkaan hyödyntämisen ja energiansäästön

    ympärille. Nämä optiot eivät

    toteudu, jos maaseutu saa vain hiljentyä ja tyhjentyä.

    Maaseudulle rakentaminen on vaikeutunut huomattavasti muutaman viime vuoden aikana,

    vaikka maankäyttö- ja rakennuslakiin ei ole tehty siihen ohjaavia muutoksia. Tämä koskee sekä asumiseen, maaseutuelinkeinotoimintaan että maatalouden harjoittamiseen kohdistuvaa

    rakentamista.

    Rakentamisen estyminen

    heikentää maaseudun taloudellista tilaa ja vaikeuttaa tai estää uusien vihreän talouden työpaikkojen muodostumista.

    Ympäristöhallinto ohjaa kuntia ottamaan painotetusti huomioon ympäristö- ja ilmastopoliittisia näkökohtia rakentamisen

    ohjauksessa.

    Maaseudun rakentamisesta ja toiminnoista aiheutuvat ilmastopäästöt ovat kuitenkin tutkimusten mukaan pienet taajamiin verrattuna. Maaseudun kaavoitukseen, rakentamisen ohjaamiseen ja rakennuslupien myöntämiseen ei tulisi kohdistaa

    tällaista tarkoituksenmukaisuusharkintaa.

    Suomalaiset haluavat valita

    itselleen sopivat asumismuodot. Monille onnellisuus ja viihtyvyys löytyvät maaseudun ja luonnon rauhasta. Maalla asumiseen voi liittyä oma harrastustoiminta tai yrittäjyys vaikkapa kasvavan

    hevostalouden piiristä.

    Kunnilla pitää mielestäni olla täydellinen päätösvalta esimerkiksi vapaa-ajan asuntojen käyttötarkoitusten muuttamisessa vakituisiksi asunnoiksi. Se olisi sitä oikeata lähidemokratiaa. Nykyaikaiset, modernit tietoliikenneyhteydet antavat mahdollisuuden tehdä monia asioita paikasta riippumatta.

    Olen viime aikoina saanut useita

    yhteydenottoja kotieläintalouden

    eläinsuojia koskevasta ympäristölupajärjestelmästä. Niiden perusteella näyttää siltä, että on todellakin tarpeen kehittää tätä järjestelmää ja saattaa menettelyt

    vastaamaan toimintaympäristön nykytilaa ja tulevaa kehitystä.

    Kotieläintiloja on Suomessa noin 19 500 ja määrä on edelleen vähenemässä. Merkittävällä

    osalla tuotantoa jatkavista tiloista, jotka kuuluvat ympäristölupamenettelyn piiriin, on tehty 2000-luvulla peruskorjaus-,

    laajennus- ja uudisrakentamisinvestointeja.

    Rakentamisessa käytetään enenevästi uutta, eläinten ja

    ihmisten hyvinvointia parantavaa ja ympäristöä säästävää teknologiaa. Rakentamisen laatu on

    siis parantunut.

    Ison navetan investointikustannukset nousevat nykyisin

    yli miljoonaan euroon, joten

    rakennustyön suunnitellulla, ajoituksella ja ennakoitavilla

    viranomaislupaehdoilla on

    merkittävä vaikutus kustannusten hallintaan.

    Eläinmäärästä riippuen eläinsuojan rakentamiseen tai laajentamiseen tarvittavan ympäristöluvan käsittelee joko kunta tai aluehallintoviranomainen (avi). Pienet eläinsuojainvestoinnit käsittelee kunta ja isot avi.

    Ympäristölupasäädökset ovat toistakymmentä vuotta vanhoja. Tässä ajassa elinkeino on kehittynyt huimin harppauksin. Ympäristöluvan eläinrajat laahaavat nykykehityksen jäljessä, ja

    käytännössä kaikkien kehittävien

    tilojen eläinsuojien ympäristöluvitus tapahtuu avissa.

    Aluehallintovirastossa lupien käsittelyajat ovat hävyttömän pitkiä, viime vuonna keskimäärin 9,4 kuukautta. Kunnan lupakäsittely on siitä vain murto-osan.

    Mielestäni kunnat voisivat myöntää kaikki rakentamiseen liittyvät luvat. Rakennus- ja

    ympäristöluvissa kunnilla riittää kyllä asiantuntemusta tarpeeksi. Ei navetan luvittaminen mitään rakettitiedettä ole. Tämäkin

    olisi sitä oikeaa lähidemokratiaa. Lisäksi syntyisi tarvittavia

    säästöjä sekä yhteiskunnalle

    että maataloudelle.

    Pääministeri Kataisen (kok.)

    hallitusohjelmassa sitoudutaan selkeyttämään ympäristölupajärjestelmää. Ilmeisesti osana tätä tavoitetta, ympäristöministeriön johdolla on alettu valmistella ympäristönsuojelulain

    uudistamista.

    Asiaa valmistellut työryhmä on juuri jättänyt oman ehdotuksensa

    siitä, miten elinkeinotoiminnan sijoituspaikan luonnonarvoja suojeltaisiin ympäristönsuojelulaissa.

    Koska ehdotus on mielestämme liian yleinen, ehdoton ja maanomistajien oikeusturvaa vaarantava, maa- ja metsätalousministeriö jätti eriävän mielipiteen ryhmän ehdotukseen.

    Ympäristöministeriö ehdottaa, että uutta sääntelyä sovellettaisiin aluehallintoviraston myöntämää ympäristölupaa edellyttävien toimintojen lupaharkintaan. Tällaisia ympäristölupia tarvitaan isojen navettojen ohella esimerkiksi turvetuotantoon, kalankasvatuslaitoksiin ja isoihin

    lihan- ja kalankäsittelylaitoksiin.

    Vaikka ehdotettavan sääntelyn

    päällekkäisyyksiä suhteessa

    esimerkiksi kaavoitukseen on

    pyritty karsimaan, olisi sen soveltamisala liian yleinen ja sääntely johtaisi lupajärjestelmän monimutkaistumiseen.

    JARI KOSKINEN

    Kirjoittaja on kokoomuslainen

    maa- ja metsätalousministeri.

    Avaa artikkelin PDF