vierasyliö Maalaisjärkeä maaseudunrakentamisen ohjaukseen
Suomalaisen maatalouden ja maaseudun muutos jatkuu
edelleen. Maatilojen lukumäärä laskee mutta tuotanto ei pienene,
koska pelloille riittää kysyntää laajentavien tilojen toimesta.
Pelkkä ruuantuotanto ei
kuitenkaan pidä maaseutua asuttuna ja elävänä sekä maisemaltaan hoidettuna ja kauniina.
Maaseutu kaipaa myös uusia yrittäjiä sekä uusia asukkaita.
Nykyisin puhutaan yhä
enemmän vihreästä taloudesta
ja vihreästä kasvusta. Niillä tarkoitetaan uusiutuvien luonnonvarojen innovatiivisempaan ja monipuolisempaan käyttöön perustuvaa elinkeinotoimintaa. Maaseudusta pitää rakentaa
aiempaa vahvempi vihreän
talouden toimija.
Sekä maatalous että metsätalous uudistuvat. Hajautetun, uusiutuvan energian tuotanto ja siihen liittyvät kerrannaisvaikutukset luovat monipuolisia
kehityksen edellytyksiä. Syntyy aivan uudenlaista yrittäjyyttä.
Vihreään talouteen kuuluvat myös monet luontoon kytkeytyvät palvelut, kuten hyvinvointi ja elämykset. Uusia toimintoja muodostuu kierrätykseen,
ravinteiden tehokkaan hyödyntämisen ja energiansäästön
ympärille. Nämä optiot eivät
toteudu, jos maaseutu saa vain hiljentyä ja tyhjentyä.
Maaseudulle rakentaminen on vaikeutunut huomattavasti muutaman viime vuoden aikana,
vaikka maankäyttö- ja rakennuslakiin ei ole tehty siihen ohjaavia muutoksia. Tämä koskee sekä asumiseen, maaseutuelinkeinotoimintaan että maatalouden harjoittamiseen kohdistuvaa
rakentamista.
Rakentamisen estyminen
heikentää maaseudun taloudellista tilaa ja vaikeuttaa tai estää uusien vihreän talouden työpaikkojen muodostumista.
Ympäristöhallinto ohjaa kuntia ottamaan painotetusti huomioon ympäristö- ja ilmastopoliittisia näkökohtia rakentamisen
ohjauksessa.
Maaseudun rakentamisesta ja toiminnoista aiheutuvat ilmastopäästöt ovat kuitenkin tutkimusten mukaan pienet taajamiin verrattuna. Maaseudun kaavoitukseen, rakentamisen ohjaamiseen ja rakennuslupien myöntämiseen ei tulisi kohdistaa
tällaista tarkoituksenmukaisuusharkintaa.
Suomalaiset haluavat valita
itselleen sopivat asumismuodot. Monille onnellisuus ja viihtyvyys löytyvät maaseudun ja luonnon rauhasta. Maalla asumiseen voi liittyä oma harrastustoiminta tai yrittäjyys vaikkapa kasvavan
hevostalouden piiristä.
Kunnilla pitää mielestäni olla täydellinen päätösvalta esimerkiksi vapaa-ajan asuntojen käyttötarkoitusten muuttamisessa vakituisiksi asunnoiksi. Se olisi sitä oikeata lähidemokratiaa. Nykyaikaiset, modernit tietoliikenneyhteydet antavat mahdollisuuden tehdä monia asioita paikasta riippumatta.
Olen viime aikoina saanut useita
yhteydenottoja kotieläintalouden
eläinsuojia koskevasta ympäristölupajärjestelmästä. Niiden perusteella näyttää siltä, että on todellakin tarpeen kehittää tätä järjestelmää ja saattaa menettelyt
vastaamaan toimintaympäristön nykytilaa ja tulevaa kehitystä.
Kotieläintiloja on Suomessa noin 19 500 ja määrä on edelleen vähenemässä. Merkittävällä
osalla tuotantoa jatkavista tiloista, jotka kuuluvat ympäristölupamenettelyn piiriin, on tehty 2000-luvulla peruskorjaus-,
laajennus- ja uudisrakentamisinvestointeja.
Rakentamisessa käytetään enenevästi uutta, eläinten ja
ihmisten hyvinvointia parantavaa ja ympäristöä säästävää teknologiaa. Rakentamisen laatu on
siis parantunut.
Ison navetan investointikustannukset nousevat nykyisin
yli miljoonaan euroon, joten
rakennustyön suunnitellulla, ajoituksella ja ennakoitavilla
viranomaislupaehdoilla on
merkittävä vaikutus kustannusten hallintaan.
Eläinmäärästä riippuen eläinsuojan rakentamiseen tai laajentamiseen tarvittavan ympäristöluvan käsittelee joko kunta tai aluehallintoviranomainen (avi). Pienet eläinsuojainvestoinnit käsittelee kunta ja isot avi.
Ympäristölupasäädökset ovat toistakymmentä vuotta vanhoja. Tässä ajassa elinkeino on kehittynyt huimin harppauksin. Ympäristöluvan eläinrajat laahaavat nykykehityksen jäljessä, ja
käytännössä kaikkien kehittävien
tilojen eläinsuojien ympäristöluvitus tapahtuu avissa.
Aluehallintovirastossa lupien käsittelyajat ovat hävyttömän pitkiä, viime vuonna keskimäärin 9,4 kuukautta. Kunnan lupakäsittely on siitä vain murto-osan.
Mielestäni kunnat voisivat myöntää kaikki rakentamiseen liittyvät luvat. Rakennus- ja
ympäristöluvissa kunnilla riittää kyllä asiantuntemusta tarpeeksi. Ei navetan luvittaminen mitään rakettitiedettä ole. Tämäkin
olisi sitä oikeaa lähidemokratiaa. Lisäksi syntyisi tarvittavia
säästöjä sekä yhteiskunnalle
että maataloudelle.
Pääministeri Kataisen (kok.)
hallitusohjelmassa sitoudutaan selkeyttämään ympäristölupajärjestelmää. Ilmeisesti osana tätä tavoitetta, ympäristöministeriön johdolla on alettu valmistella ympäristönsuojelulain
uudistamista.
Asiaa valmistellut työryhmä on juuri jättänyt oman ehdotuksensa
siitä, miten elinkeinotoiminnan sijoituspaikan luonnonarvoja suojeltaisiin ympäristönsuojelulaissa.
Koska ehdotus on mielestämme liian yleinen, ehdoton ja maanomistajien oikeusturvaa vaarantava, maa- ja metsätalousministeriö jätti eriävän mielipiteen ryhmän ehdotukseen.
Ympäristöministeriö ehdottaa, että uutta sääntelyä sovellettaisiin aluehallintoviraston myöntämää ympäristölupaa edellyttävien toimintojen lupaharkintaan. Tällaisia ympäristölupia tarvitaan isojen navettojen ohella esimerkiksi turvetuotantoon, kalankasvatuslaitoksiin ja isoihin
lihan- ja kalankäsittelylaitoksiin.
Vaikka ehdotettavan sääntelyn
päällekkäisyyksiä suhteessa
esimerkiksi kaavoitukseen on
pyritty karsimaan, olisi sen soveltamisala liian yleinen ja sääntely johtaisi lupajärjestelmän monimutkaistumiseen.
JARI KOSKINEN
Kirjoittaja on kokoomuslainen
maa- ja metsätalousministeri.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
