Kokoomusedustaja kiittelee uutta elintarvikemarkkinalakia – ”Laki on tärkeä, ruokamarkkinassa on nyt vikaa”
Elintarvikemarkkinalain uudistamista koskeva lakiluonnos on tiettävästi viittä vaille valmis, mutta ei ole lähtenyt vielä lausuntokierrokselle.
Maitohyllyllä kaupan oma merkki eli private label voi tarkoittaa kaupparyhmästä riippuen Pirkkaa, Kotimaista tai Pohjolan meijeriä. Kuva: Ville-Petteri MäättäElintarvikemarkkinalakia ollaan uudistamassa, jotta alkutuottajien asema vahvistuisi. Kauppa saisi jatkossa näiltä vain välttämättömät tiedot eikä pääsisi hyötymään niistä esimerkiksi omien tuotemerkkiensä kehittelyssä ja hinnoittelussa.
Lakiluonnos on tiettävästi viittä vaille valmis, mutta ei ole lähtenyt vielä lausuntokierrokselle. Julkisuudessa siitä on kuitenkin jo keskusteltu luonnoksesta tihkuneiden tietojen perusteella. Lakia valmistelee vastuuministerinä maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah (kd.).
Hallituskumppani kokoomuksessa on kansanedustajia, joilla on omaakin alkutuotantoa.
Mitä mieltä uudesta laista on kokoomuksen kansanedustaja Janne Jukkola, kotijuustolayrittäjä Lohtajalta?
”Laki on tärkeä, sillä tavoitteena on parantaa alkutuottajan asemaa. Ruokamarkkinassa on nyt vikaa.”
Jukkolan mielestä kokonaisuus kuulostaa hyvältä.
”Asiat menevät parempaan suuntaan. Hyvää on esimerkiksi se, että reseptit pysyisivät yrityksissä”, hän sanoi lauantaina MT:lle.
”Toisaalta täytyy olla todella huolellinen, ettei aiheuteta yrityksille lisäharmia ja byrokratiaa, ettei laki käänny tarkoitustaan vastaan ja helpota ulkomaisten tuotteiden tuontia”, hän lisää.
”Sen olen eduskunnassa oppinut, että vaikka asioita yritetään korjata kirurgin veitsellä, ulospäin se voi näyttä moukaroinnilta. Sen takia käymme kokonaisuutta hallituskumppanien kanssa tarkasti läpi.”
”Määräävää asemaa ei saa käyttää hyväksi missään tilanteessa.”
Kauppojen omia merkkejä koskevaa sääntelyä hän punnitsisi ”todella tarkasti” maa- ja metsätalousvaliokunnassa.
”Jos siltä näyttää, että kauppa käyttää väärin saamaansa informaatiota väärin esimerkiksi reseptien osalta, siinä on ongelma. Määräävää asemaa ei saa käyttää hyväksi missään tilanteessa”, hän linjaa. Jukkola ei ota kantaa esimerkiksi hinnoitteluun tai kaupan ja merkkituotteiden esillepanoon hyllyillä.
”Mutta pitää muistaa, että aina private label -tuote ei ole välttämättä huono. Moni kotimainen elintarvikeyritys tekee niitä, minäkin olen tehnyt. Heikentäähän se tosin omaa brändiä.”
Jukkola toivoo pakkauksiin parempia alkuperämerkintöjä. Perheessä oli eilen pizza-perjantai, ja lähikaupasta haetut lihasuikaleet yllättivät.
”En kotonakaan löytänyt alkuperää, pelkän EU-koodin, mutta sehän kertoo vain tehtaan sijainnin. Alkuperämerkinnät pitäisi olla selvemmät, kun moni haluaa suosia kotimaista. Hyvää Suomesta on loistava merkki!”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






