Kinkun hinta sovittujo talvella, tuorelihanmarraskuulle asti
Pikaista ja merkittävää korjausta lihan tuottajahintoihin voi olla turha odotella. Teollisuus ja kauppa ovat sopineet tulevan joulun kinkkujen hinnat ja määrät jo talvella. Tuoretuotteissa neuvotellaan marraskuusta eteenpäin.
Lihantuottajat ovat vaatineet kauppaa ja teollisuutta neuvottelemaan uudelleen syksyn toimitussopimukset, jotta tuotantokustannusten nopea nousu voidaan ottaa huomioon.
Kauppiaat pitävät kiinni tehdyistä sopimuksista.
Hankintajohtaja Jari Simolin SOK:sta korostaa, että kinkkukaupassa nimenomaan teollisuus on halunnut sopia aikaisin sekä hinnoista että määristä, jotta kinkkusesonkiin uskalletaan varautua riittävän ajoissa.
Suurin osa joulukinkuista on pakastettuja, ja kinkkuja leikataan jo täyttä päätä pakkaseen.
Simolin mukaan lihan hintasopimukset ovat kaupan ja teollisuuden välisiä, eikä niiden sisällöstä voi keskustella julkisesti.
Sen verran hän kertoo, että valtaosasta lihatuotteita neuvotteluja toimituksista käydään marraskuusta eteenpäin.
”Lihatuotteissa käytetään lyhyitä sopimusjaksoja, mutta ihan päiväkauppaa se ei voi olla.”
Ostojohtaja Harri Turunen Ruokakeskolta on tiukempi ja toteaa, että toimitussopimukset ovat kahdenvälinen asia eikä niitä kerrota julkisuuteen. Sopimusten pituuksia ei kommentoida.
Simolin ja Turunen korostavat, että kauppa ei neuvottele tuottajahinnoista, vaan valmiista tuotteista. Tuottajahinnat ovat viljelijöiden ja teollisuuden välinen asia, ja ne toki linkittyvät lihatuotteiden hintoihin.
Simolin kertoo seuraavansa tiiviisti keskustelua karjatilojen ahdingosta ja Maaseudun Tulevaisuuden perjantain ja maanantain lehdet on luettu. Turunen toteaa seuraavansa alkutuottajien tilannetta.
Turusen mukaan kilpailu lihamarkkinoilla on kovaa, jopa raivokasta, kahden ison toimijan välillä, Kukaan ei voi nostaa yksipuolisesti hintoja menettämättä saman tien markkina-asemiaan.
Elintarvikkeiden hankinnoista vastaavat johtajat puhuvat kotimaisuuden puolesta ja korostavat, että kotimaisen lihan osuus on säilynyt korkeana. Pirkka-tuotemerkillä myytävä liha on kokonaan kotimaista, Turunen toteaa.
Kuluttaja kuitenkin viime kädessä päättää, minkälaista lihaa myydään ja mitä siitä suostutaan maksamaan, Turunen ja Simolin linjaavat.
Turunen korostaa koko ruokaketjun yhteispeliä. Kenenkään etu ei ole, että ketjun jossain osassa on kannattamatonta toimintaa. Simolin pitää tärkeänä, että elintarvikeketjun kaikki osat ovat kannattavia.
Simolinin mukaan S-ryhmä investoi ruokakaupan tietojärjestelmiin, jotta kuluttajien toiveisiin osataan vastata entistä nopeammin ja tarkemmin.
VEIKKO NIITTYMAA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
