Matkustajien määrä meriliikenteessä putosi hieman viime vuonna ‒ näin kävi tavaraliikenteelle
Vilkkaimmat tavaraliikenteen satamat olivat Porvoon Kilpilahti, Helsinki, HaminaKotka, Kokkola ja Hanko.
Matkustajia kulki laivoilla 6,2 miljoonaa, joista 3,2 miljoonaa matkusti Suomen ja Viron sekä 2,9 miljoonaa Suomen ja Ruotsin välillä. Kuva: Lehtikuva/Jussi NukariMatkustajien määrä ulkomaan meriliikenteessä jäi viime kolmannekseen koronaa edeltävästä tasosta, kertoo Tilastokeskus. Matkustajia kulki laivoilla 6,2 miljoonaa, joista 3,2 miljoonaa matkusti Suomen ja Viron sekä 2,9 miljoonaa Suomen ja Ruotsin välillä.
Vuoteen 2020 verrattuna matkustajamäärä supistui seitsemän prosenttia. Alkuvuonna 2020 koronapandemia ei ollut vielä ehtinyt iskeä.
Sen sijaan tavaraliikenne säilyi viime vuonna miltei ennallaan. Tavaroita kuljetettiin 94 miljoonaa tonnia, mikä on kaksi prosenttia vähemmän kuin toissa vuonna.
Eniten kuljetettiin kappaletavaraa ja toiseksi eniten öljytuotteita. Tuontia hallitsivat kappaletavara ja raakaöljy, vientiä kappaletavara, paperi ja öljytuotteet.
Vilkkaimmat tavaraliikenteen satamat olivat Porvoon Kilpilahti, Helsinki, HaminaKotka, Kokkola ja Hanko.
Ulkomaan meriliikenteen tuontitavaroista 71 prosenttia tuotiin Itämeren alueen valtiosta. Viennissä Itämeren alueen satamien osuus oli puolet. Muualta kuin Euroopasta saapuneiden alusten osuus oli vain kuusi prosenttia. Lähtevissä kauppalaivoissa Euroopan ulkopuolisten satamien osuus oli 18 prosenttia.
Tavaraliikenteessä Saksan osuus oli selvästi suurin. Seuraavaksi suurimmat olivat Ruotsi ja Venäjä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




