Maatalouskoneiden moottorien päästörajat kiristyvät
Moottoreihin vaaditaan ehkä laite, joka mittaa todelliset päästöt. Rekkojen päästörajat ovat maatalouskoneita kireämmät.Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta haluaa kiristää maatalouskoneiden moottorien päästörajoja vuoden 2020 alusta.
Kiristys koskee kaikkia moottoreita muissa kuin tieliikenteessä olevissa laitteissa ja koneissa.
Uudistus koskee esimerkiksi oman moottorin avulla kulkevia maatalouskoneita, moottorisahoja, puimureita, ruohonleikkureita, maansiirtokoneita ja diesel-vetureita.
Moottoreiden polttoaineella ei ole merkitystä.
Tavoitteena on vähentää typenoksidien päästöjä 15 prosenttia ja pienhiukkasia viisi prosenttia.
Tavoite koskee moottoreiden yhteispäästöjä EU:ssa. Moottorikohtaisesti päästövähennys määritellään erikseen.
Kiristykseen tulee kahden vuoden siirtymäaika vuodesta 2018 vuoteen 2020.
Ympäristövaliokunta hyväksyi kiristyksen lähes yksimielisesti. 56 meppiä äänesti niiden puolesta, kukaan ei äänestänyt vastaan ja kolme oli poissa.
Jäsenmaiden neuvosto on hyväksynyt esityksen ja parlamentin täysistunnon odotetaan äänestävän siitä kesäkuussa.
Muutos koskee uusien koneiden tyyppihyväksyntää. Moottoreiden päästöjä on kiristetty jo neljään kertaan noin kymmenen vuoden aikana.
Nyt päätetään viidennestä kiristyksestä.
Esityksessä on mukana moottorin suoritustasoa mittaavan laitteiston lisääminen. Sen avulla selviäisi moottorin todelliset päästöt. Nykyisin mittaukset tehdään laboratoriossa, eikä ero todellisiin päästöihin ole tarkkaan tiedossa.
Esitys on osa EU:n laajempaa tavoitetta parantaa ilman laatua.
Parlamentin mukaan monissa suurissa koneissa tieliikenteen ulkopuolella päästörajat ovat löysempiä verrattuna samankaltaisiin moottoreihin esimerkiksi rekoissa.
Tätä eroa parlamentti haluaa kaventaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

