KILOMETRIVEROSTA LYHYESTI
Autoliitto on huolissaan tieverojärjestelmän kustannuksista ja liikenteen verotuksen kiristymisestä, johon tievero näyttäisi väistämättä johtavan. Liiton mielestä 1,8 miljardin euron keräämistä varten ei ole mielekästä rakentaa 460 miljoonaa euroa maksavaa järjestelmää.
Eduskunnan liikennevaliokunnan keskustalaisten jäsenten mukaan kilometrivero sopii liikenne- ja ympäristöpoliittisiin tavoitteisiin. Keskusta muistuttaa, että oma auto on tulevaisuudessakin välttämätön kulkuneuvo erityisesti maaseudun liikenteessä.
Maksuperusteissa ydinkaupunki-, taajama- ja maaseutualueet pitäisi huomioida erikseen. Myös nollamaksuvyöhykkeitä täytyy harkita.
Eduskunnan liikennevaliokunnan puheenjohtaja Kalle Jokinen (kok.) toivoo älyliikenteen kehittämistä vapaaehtoiselta pohjalta.
Esimerkiksi auton käyttöön perustuvat vakuutukset voisivat kannustaa autoilijoita digitaalisten palveluiden käyttöön. Hän nostaa lähtökohdaksi autoilun kokonaiskustannusten nousun katkaisun. Pitkien välimatkojen maassa työssä käynnin on oltava mahdollista autolla.
Perussuomalaisten varapuheenjohtaja Jussi Niinistö pelkää autoilijoiden yksityisyyden suojan puolesta. Hän myös arvostelee seurantajärjestelmän kovaa hintaa.
Tievero olisi Niinistön mielestä jättipotti laitevalmistajille, kun jokaiseen autoon olisi asennettava paikannusvekotin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
