Noin tuhat ihmistä loukkaantuumoottorikelkkaturmissa vuosittain
Pieniä lapsia
ei saa ottaa kelkan kyytiin
kuljettajan eteen.«
Valtaosa moottorikelkkaonnettomuuksista sattuu Lapissa, selviää Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunnan (Valt) kokoamasta raportista. Ongelmallisin kohderyhmä ovat Lapin paikalliset asukkaat, jotka ajavat alkoholin vaikutuksen alaisina ja ilman kypärää.
Lappilaisille sattuu myös muita enemmän onnettomuuksia, joissa kelkan hallinta menetetään kovassa vauhdissa tai törmätään toiseen kelkkaan reitillä tai tiellä.
Lapin keskussairaalassa tutkituista kelkkavammoista kolmannes oli sattunut ulkomaalaisille. Heistä yksikään ei ajanut ilman kypärää eikä humalassa.
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat selvittivät vuonna 2011 yhteensä 19 moottorikelkkaonnettomuutta. Niissä kuoli viisi ja vammautui 14 ihmistä.
Kuolemaan johtaneista onnettomuuksista kolme sattui jäällä, yksi pellolla (heinäpaaliin törmäys) ja yksi laskettelurinteen huolto-uralta suistumalla. Yksi hukkui ajettuaan sulaan, toisen kelkkailijan alta petti heikko jää ja kolmas ajoi jäältä kovalla vauhdilla päin rantapenkkaa.
Kahdessa kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa ja kahdessa loukkaantumistapauksessa kelkan kuljettaja oli törkeän rattijuopumuksen verran päissään.
Tutkijalautakuntien selvittämissä onnettomuuksissa suojakypärää käytti 16 kuljettajaa 20:stä. Seitsemällä matkustajalla oli kypärä päässä, yhdellä ei.
Kypärä esti yhdeksän henkilön päävammat ja lievensi yhden vammoja. Kolmessa tapauksessa kypäräkään ei auttanut.
Neljän henkilön kypärä irtosi rytäkässä.
Lapin keskussairaalassa tutkituista potilaista peräti 17 prosenttia ilmoitti ajaneensa ilman kypärää. Luku on ajokaudelta 2011.
Tutkijalautakunta korostaa kypärän käyttöä ja sen kunnollista kiinnittämistä. Myös rintapanssari auttaa selviytymään hengissä tai vähemmin vammoin äkkipysäyksestä.
Safarikelkkojen tehoa ja nopeutta pitäisi rajoittaa, raportti esittää. Moottorikelkan hurja kiihtyvyys yllättää helposti äkkinäisen kuljettajan. Epäkuntoinen kaasuvaijeri lisää yllätyksen ja onnettomuuden vaaraa.
Kelkkareittien ulkokaarteista puut pitäisi poistaa tarpeeksi kaukaa. Liika vauhti kurviin tultaessa johtaa helposti suistumiseen reitiltä päin puuta.
Kokeneille kelkkailijoille tyypillinen onnettomuus on kelkan hallinnan menetys ilmalennon aikana. Tutkijalautakunta suosittaa reittien kunnossapitoa, liikennemerkkien asentamista ja nopeusvalvontaa.
Turvallisuus- ja kemikaliovirasto (Tukes), aluehallintovirastot sekä kuntien terveystarkastajat tekivät viime kevättalvella 32 tarkastusta Lapin ja muun Pohjois-Suomen kelkkasafareilla.
Tukes suosittaa, että ennen ajoon lähtöä asiakas perehdytetään turvallisuusasioihin kirjallisesti. Asiakkaan on luettava, ymmärrettävä ja allekirjoituksellaan kuitattava turvaohjeet.
Moottorikelkkasafaria vetävällä oppaalla tulee olla taito arvioida, onko kaikilla halukkailla riittävät tiedot ja taidot kelkan kuljettamiseen.
Pieniä lapsia ei saa ottaa kelkan kyytiin kuljettajan eteen, ylitarkastaja Kaarina Kärnä Tukesista korostaa. Pieniä lapsia voidaan harkiten kuljettaa moottorikelkan vetämässä reessä.
Moottorikelkan kuljettamiseen vaaditaan vähintään T-luokan ajokortti. Alle 18-vuotiailta vaaditaan huoltajan kirjallinen suostumus, jos huoltaja ei ole safarilla mukana.
REIJO VESTERINEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
